תסריטאי עם הפרעת קשב מנסה לכתוב את התקציר לסרט שלו ב-25 מילים בלבד, בלי לוותר על המורכבות העלילתית וכנגד לקטורים של עשרות קולות קוראים.

אז מה זה לוגליין?

הלוגליין הוא התקציר של הסרט שלכם בעשרים עד שלושים מילים (תלוי בדרישות של הקול הקורא – יש כאלה שמוכנים לקבל גם 50, יברך אותם האל). אלו שני משפטים שמקפלים בתוכם את העלילה המרכזית של הסרט בצורה שתאפשר לכל אחד לדעת  מי הגיבור, מה הוא רוצה ומה הכוחות שמתנגדים לו. לקטורים ישתמשו בו כדי להבין בשניה באיזה סוג של סרט מדובר (לוגליין טוב יעביר גם מידע חשוב על הטון והז'אנר), אתם תשתמשו בו בפיץ' למשקיעים, או במעלית בשיחה של 30 שניות עם מפיק שפגשתם במקרה.

(לוגליין מדוייק אבל לא טוב ל'הקוסם מארץ עוץ')

(לוגליין מדוייק אבל לא טוב ל'הקוסם מארץ עוץ')

 

איכס לוגליין!

כן, אנחנו יודעים. לוגליין זה לאנשי שיווק, למפיקים, לכל אלה שמתעסקים בכסף. אתם רוצים להתעסק באומנות, ביצירה, באש הבוערת. אתם יודעים מה? שטויות!

עבודתו של תסריטאי לא מתחילה ונגמרת בתסריט. השיווק של הסרט מתחיל כבר בדראפט הראשון, עם ההגשה לקרן, או עם הפגישה הראשונה עם משקיע. בשלב זה עדיין אין סרט ולא צולם פריים אחד. האדם היחיד שיכול למכור את הסרט הזה הוא התסריטאי – שהוא היחיד שראה את הסרט מתחילתו ועד סופו בראשו, ויודע היכן הלב שלו ומה הסיפור שלו. כבר אז חשוב שיהיה לוגליין חזק שיספר הרבה מאוד במעט מאוד, ורק אתם יכולים לכתוב אותו.

אבל אם הסרט עוד לא נכתב, איך אפשר לתמצת אותו ללוגליין?

כפי שאתם ודאי יודעים, הרבה מהעבודה התסריטאית (אולי אפילו רובה) קורית בשלב המחשבה, התכנון, המבנה העלילתי. מה שצריך ללוגליין זה גיבור, קונפליקט ורצון. אם אין לכם את אלה לפני שאתם יושבים לכתוב את התסריט – אז רגע רגע רגע, מה אתם יושבים לכתוב בדיוק?

או במילים אחרות – לוגליין יכול לעזור לכם במציאת התמה של הסרט ולשמור על הכיוון הנכון במהלך הכתיבה.

(ולא, הוא לא יגביל אתכם. הוא מספיק כללי כדי שתוכלו לגלות דברים חדשים בתסריט. אבל הוא יאפשר לכם לשאול את עצמכם בכל סצינה – האם היא משרתת את התמה שלי? האם היא דוחפת את הסיפור שאני רוצה לספר או שאני מתפזר?)

טוב טוב, אז איך כותבים לוגליין?

כמו בתסריט, גם פה יש כללים וטכניקה.

הנה שיעור בכתיבת לוגליין בעשר נקודות (מתורגם מתוך 10 Tips for Writing Loglines מאת ג'יימס ברבידג' באתר Raindance.org.):

 

1. לוגליין מורכב משלושה רכיבים:

  • הפרוטגוניסט
  • המטרה שלו
  • האנטגוניסט או כוח מתנגד

 

2. אל תשתמשו בשם הדמות.

  • אלא אם מדובר בדמות מוכרת וידועה, שמו של הגיבור הוא חסר ערך לתקציר. במקום, ספרו משהו על הדמות. לדוגמה:
    • סו-שף
    • גיבורת-על שפרשה

 

3. הוסיפו שם תואר שיוסיף עומק לדמות.

  • זו ההזדמנות להוסיף איפיון לדמותו של הגיבור. הזהרו מקלישאות ואם אפשר – נסו להעזר באירוניה. וכמובן, יעזור אם לאיפיון הזה ישנה השפעה על העלילה. לדוגמה:
    • סו-שף אילם
    • גיבורת-על אלכוהוליסטית שפרשה

 

4. מה המטרה? הגדירו את הרצון של הפרוטגוניסט במהירות ובבהירות.

  • זה הרצון שיקדם את הסיפור ואת הלוגליין. הוא צריך להיות ברור כמה שיותר מוקדם גם בתסריט, אחרת לא יטרחו לקרוא אותו עד הסוף. לדוגמה:

    • סו-שף אילם מנסה לזכות בתפקיד השף במסעדה החדשה שפותח הבוס שלו
    • גיבורת-על אלכוהוליסטית שפרשה מחפשת אחרי בנה שנעלם

 

5. תארו את האנטגוניסט.

  • האנטגוניסט צריך להיות מתואר באופן דומה, אך מתומצת יותר וקצר יותר מהתיאור של הפרוטגוניסט. רצוי שהמאפיינים ההפוכים בין האנטגוניסט לפרוטגוניסט יהדהדו לשומע/קורא. לדוגמה:

    • סו-שף אילם נאבק ביריב שאפתן בנסיון לזכות בתפקיד השף במסעדה חדשה שפותח הבוס
    • גיבורת-על אלכוהוליסטית שפרשה מחפשת אחרי בנה שנחטף על ידי הסיידקיק הקנאי והמטורף שלה

 

6. מאוד מאוד חשוב: הקפידו שהפרוטגוניסט יהיה פרואקטיבי!

  • הפרוטגוניסט דוחף את הסיפור קדימה, והפעולות שהוא עושה אמורות לקדם את הסיפור. הוא המומנטום שמחזיק את התסריט. יכול להיות שבתסריט שלכם הוא יגיב לפעולות של האנטגוניסט, אבל אסור לו להיות פסיבי. בלוגליין חשוב מאוד להראות שהוא פרואקטיבי!

 

7. מה מונח על הכף? אני שומע פצצה מתקתקת?

  • מה יקרה אם הגיבור יכשל? מה ההשלכות הפנימיות או החיצוניות של אי-הצלחה? אם אפשר – מאוד מומלץ להכניס את המשמעויות הללו ללוגליין, הן יוצרות דחיפות בסיפור ומגבירות את המתח. לדוגמה:

    • כדי לשמור על המוניטין שלו, שחקן כדורגל בארון חייב לשכב עם 15 גרופיות, עד לסוף העונה.

 

8. סט-אפ – העולם בו מתרחש הסרט.

  • סרטים שמתרחשים בעולם שונה מזה שלנו מרוויחים נקודות אם תצליחו להגדיר אותם בכמה מילים בתחילת הלוגליין. באותה המידה אפשר לתאר גם את העולם הפנימי של הגיבור או ההיסטוריה הפסיכולוגית שלו. לדוגמה:

    • בעולם בו תינוקות גדלים באינקובטורים…
    • אחרי שעבר התמוטטות עצבים כתוצאה מתאונת עבודה, מנהל פארק מים יוצא ל…

 

9. הסוף…

  • אל תספר את הסוף, גם אם הסרט שלך הוא 'החשוד המיידי' החדש. הסיפור, והלוגליין, צריכים להיות טובים וחזקים מספיק כדי לעמוד בזכות עצמם. סוף מפתיע צריך להשאר כבונוס למי שיקרא את התסריט. או את הטריטמנט.

 

10. אל תספר את הסיפור, מכור אותו!

  • החוכמה היא ליצור רצון לשמוע את הסיפור. לוגליין הם כמו שירה – כל מילה חשובה. כתבו, שכתבו, שכתבו שוב.

זהו. לכו להתאמן על סרטים שכבר ראיתם, מוזמנים לשתף את הלוגליינים שלכם איתנו!

הנה כמה לוגליינים לסרטים שכבר הופקו, ועוד כמה. תוכלו למצוא עוד כאלה ברחבי האינטרנט.

Print Friendly, PDF & Email