אתמול נפתח קמפיין קיקסטארטר למימון סרט תיעודי על חייו של התסריטאי האמריקאי ויליאם גולדמן. בעוד שהאיגוד אינו מעורב או תומך כלכלית בפרויקט, אנחנו רואים בכך הזדמנות לשתף אותו איתכם, ולהכיר את גולדמן לאלו מכם שעוד לא הספיקו ולא יודעים ש'אף אחד לא יודע כלום!'

ויליאם גולדמן (נ. 12 אוגוסט 1931) הוא סופר, מחזאי ותסריטאי אמריקאי שכתב בין השאר את התסריטים לסרטים זוכי האוסקר 'קיד וקסידי' ו-'כל אנשי הנשיא', ולסרטים 'וולדו פפר הגדול', 'איש המרתון', 'הנסיכה הקסומה', 'מיזרי', ועוד.

בשנת 1983 פרסם את ספרו 'Adventures in the screen trade' בו טבע את המשפט 'Nobody Knows Anything' בהתייחס לאנשי המפתח בתעשיית הסרטים ההוליוודית. גולדמן התכוון לאלו שנותנים את האור הירוק להפקתם של סרטים, המתיימרים לדעת איזה סרט יצליח וכמה כסף יעשה, ו"חשף" שאף אחד מהם לא יודע לנבא את הצלחתו של סרט. האמירה עשתה גלים בעיתונות הבידור וצוטטה מאז אלפי פעמים.

(על הציטוט והכוונה מאחוריו, וכיצד הוא רלוונטי לתעשיית הקולנוע של היום תוכלו לשמוע בתכנית מס' 221 של הפודקאסט Scriptnotes עם התסריטאים קרייג מייזין וג'ון אוגוסט – עליהם כתבנו פה.)

אבל 'Adventures in the screentrade' לא מתחיל ונגמר בציטוט של גולדמן ובטח שזו לא הביקורת שלו על הוליווד שהופכת אותו לדמות מפתח עבור יוצרים. רחוק מזה! בספר גולדמן מתאר את חייו ונסיונו כתסריטאי הוליוודי, עובר על התסריטים שכתב ומנתח את התהליכים שעברו עד להפקתם.

גולדמן מדגים את תהליך היצירה באמצעות דיון מעמיק ב'קיד וקסידי' ומפרסם את התסריט המלא, ואז כותב פרק שלם על עיבודים ספרותיים וכיצד הוא עצמו היה מעבד סיפור קצר שכתב בצעירותו. בקיצור – ספר עשיר, מלא הומור ותובנות על כתיבה.

אה, ומבנה מבנה מבנה.

הנה מה שחבר האיגוד התסריטאי אריק שגב כתב על הספר של גולדמן (ועל ספרים נוספים שכדאי שתקראו).

את התסריטים של גולדמן תוכלו למצוא בשני אוספים וכמובן שגם ברשת. בגלל שתמיד מפרסמים את אלו שזכו בפרסים, אנחנו מקשרים דווקא לעיבוד המצוין שלו ל'מיזרי' של סטיבן קינג, אותו עיבד שוב בשנה שעברה, הפעם לתיאטרון.

מיזרי - פוסטר הסרט

ונסיים בקישור לפרוייקט הקיקסטארטר של התסריטאית והבימאית קרולין קייס שמחפשת מימון לפוסטפרודקשן לסרט התיעודי שצילמה על גולדמן. כאמור, האיגוד אינו מעורב בפרויקט בשום צורה, אבל אנחנו שמחים להציג אותו בפניכם.

בונוס גדול לסיום: ראיון של 90 דקות שערך עם ה-Writers Guild Foundation האמריקאי.

Print Friendly, PDF & Email