התסריטאית, היוצרת והשואוראנרית מיכל קופר קרן מביאה בפניכן ובפניכם 10 נקודות חשובות שיש לקחת בחשבון כשכותבים בקשת תמיכה בפיתוח של פרויקט מכל סוג שהוא.

מאת: מיכל קופר קרן, מתוך הסדנא שערכה בשיתוף פורום הקולנועניות ויוצרות הטלוויזיה בישראל, ואיגוד התסריטאים


  1. הגשות כוללות- קרנות, חממות, תחרויות כתיבה, זכיינים, רשתות, מפיקים, פסטיבלים, פרסים, כנסים, קולות קוראים.
  2. הקפידו להתעדכן באתרים השונים שמעלים את כל ההגשות האפשריות שיש באותו חודש. אתר איגוד התסריטאים ופורום והקולנועניות ויוצרות הטלויזיה מעלים אינסוף אופציות, גם בחו"ל. הירשמו לניוזלטרים וקבלו התראות.
  3. שימו לב גם לאתרים בינלאומיים שפתוחים לקבל רעיונות והגשות בכל העולם ללא הגבלת אזרחות או חוק תושבות במדינה. למשל אתר aerogramme writers
  4. בכל אחת מההגשות תזדקקו לכל הפחות לוג ליין אפקטיבי וסינופסיס טוב. לכן כדאי להכין אותם כבר בשלב הכתיבה וככה לא תילחצו כשתראו דד ליין להגשה.
  5. נא לשים לב לפרטים הטכניים ולדרישות של כל הגשה. אם ביקשו סינופסיס של עמוד, אל תשלחו שני עמודים- אתן עלולות להיפסל על דברים טכניים וחבל. קראו את האותיות הקטנות והקפידו על דדליינים.
  6. אם מבקשים ממך הצהרת כוונות- אל תזלזלי בזה ואל תשאירי את זה לרגע האחרון במטרה "לחרבש משהו". לעיתים קרובות (בטח במקרים של סרטים אישיים או דוקו) זה החלק הכי חשוב ומעניין בהגשה, שמאפשר לך לבטא את הסיבה שאת יוצאת לדרך עם הפרויקט ומה נקודת המבט הייחודית ודרך הטיפול המיוחדת שלך פה.
  7. אם את מציגה נושא או תופעה או עולם שלא טופל עד כה  – הדגישי את הייחוד שלו, ולמה הוא מעניין חשוב ומרתק.
  8. היי מאד ברורה מה התימה של הפרויקט. תימה היא לא "נושא" אלא אמירה חדה וברורה. משהו שדחוף לנו להגיד. "החלום האמריקאי הוא שקר" הוא התימה של עקרות בית נואשות. "חברות נשית היא הכוח החשוב ביותר בחייה של אשה, כי גברים באים והולכים" היא תמה של סקס והעיר הגדולה או גירלז. "שליטה וכוח הם יותר מענגים ומספקים מאהבה, חברות או יושר" היא התימה של בית הקלפים. "האושר האישי הוא פחות חשוב מחובה ויעוד" היא התימה של "הכתר".  ביצירות טובות וחזקות אפשר לתמצת את הנושא של היצירה במילה אחת חזקה-  שליטה (משחקי הכס) יעוד (הכתר) נצחון הרוח (סיפורה של שפחה) משפחה (הסנדק). נסי לחשוב על המילה שמגדירה את הפרויקט שלך.
  9. בררי וכתבי לעצמך – מה השאלה הגדולה שעומדת במרכז הפרויקט. אחרי מה הצופים עוקבים? זה מאד מרכזי גם להבנת הקריאה וגם ככלי עבודה לכתיבה משום שזה מאפשר לך לנקות פרטים לא חשובים. "האם החתן יגיע לחתונה בזמן?" היא השאלה הגדולה של "לפני החתונה עוצרים בוגאס". "האם קארי תהיה בסוף עם מיסטר ביג?" היא השאלה המרכזית של סקס והעיר. "האם רייצ'ל ורוס יהיו ביחד" היא השאלה שהחזיקה עשר עונות ב"חברים".
  10. סדר המסמכים הוא מקטן לגדול. מילה שמגדירה את הפרויקט= הלב של היצירה. משפט אחד שמתאר את הסיפור המרכזי= לוג ליין. שלושה משפטים שמתארים את שלוש המערכות ביצירה = פרמיס. עמוד שמתאר את עיקרי העלילה והסיפור וכולל גם פסקה של הצהרת כוונות או אמירה= סינופסיס. 2-5 עמודים שמתארים איך הסיפור מתגלגל, מה העולם, מה הסגנון ומי הדמויות= טריטמנט. 8-25 עמודים שמתארים כל סצינה ביצירה בקצרה = טריטמנט מורחב. תסריט מלא = שלב אחרון.
Print Friendly, PDF & Email