אחרי ההצלחה של יום העיון, שהתקיים בתחילת החודש במרכז לאונרדו ביוזמת איגוד התסריטאים, התסריטאית וחברת האיגוד עדי הלל סיכמה את ההרצאה "תלי - דע את תמלוגיך" ומפרסמת אותם כאן

תל"י – דע את תמלוגיך

יו"ר תלי אבי שמש ועו"ד אהרן נחומי מסבירים מה חשוב לדעת כדי לשמור על זכות לתמלוגים

הזכות לתמלוגים
זכות יוצרים היא לא זכות תיאורטית, אלא נכס שניתן לסחור בו. זו זכות שאפשר לוותר עליה, וזה אפילו חוקי. הבעלים הראשוניים של היצירה הוא בדרך כלל היוצר, אבל כפי שאנו יודעים, ניתן להעביר מרצון ו/או לוותר על זכות היוצרים. זהו מהלך מקובל כשמדובר בהפקת יצירה אור-קולית – לאור השקעת כספים רבים, רוצה המשקיע להבטיח כי הוא בעל הזכויות לעשות שימוש מסחרי ביצירה.

תפקידה של חברת תמלוגים היא לעזור ליוצרים להינות מזכויותיהם על פי החוק, להקל עליהם ולפשט את התהליך. במקרים מסוימים, כמו אצל במאי הקולנוע והטלוויזיה, היתה זו תל"י שאיפשרה מלכתחילה מימוש מעשי של זכות זו.

מעבר למו"מ עם הגופים המשדרים השונים וקביעת החלוקה, השקיעה תל"י מאמצים של שנים בהבניית נוסח שיהיה מוסכם על התעשייה ויאפשר שימוש ומסחור ביצירה, אך שמצד שני יבטיח כי הזכות לקבלת תמלוגים תישאר בידי היוצר או בידי יורשיו במשך 70 שנים לאחר מותו. נוסח סעיף תל"י כלשונו, בא לענות על צרכים אלו.
איזה זכויות מייצגת תל"י?
תל"י מייצגת ארבע זכויות: זכות הביצוע הפומבי, זכות השידור, זכות ההשכרה וזכות ההעמדה לרשות הציבור. אלו אינן סך הזכויות הנכללות בחוק זכויות יוצרים, אך אלו הזכויות הנפוצות ביותר של היצירה האור קולית ובנוסף אופן השימוש בזכויות אלה הופך את רשיון השמירה הגורף נוח יותר לכל הצדדים.

עם הצטרפותו של היוצר לתל"י הוא מעביר לה בדרך כלל את זכויותיו בכל יצירותיו הקיימות והעתידיות (ליוצר יש אפשרות להחריג חלק מיצירותיו). אלא שעל מנת לגבות תמלוגים לחבריה, חייבת תל"י לוודא כי הזכויות שהועברו אליה אכן נשמרו בידי היוצר והוא היה רשאי להעביר אותן. רק על בסיס זה יכולה תל"י להעניק לגופי השידור את הרישיון בקשר ליצירות היוצר ולדרוש בגינן תמלוגים. על כן, אם מחוסר ידיעה או אם מתוך רצון להתגמש, לא הכליל היוצר את סעיף תל"י בחוזים עליהם הוחתם, לא תוכל תל"י לממש זכות זו והיוצר אינו זכאי לתמלוגים.
במילים אחרות: האחריות על קבלת התמלוגים נמצאת, בראש ובראשונה, אצל היוצר, שנדרש לשמור על זכותו זו שכן זהו בראש וראשונה האינטרס שלו. תל"י מסייעת ליוצרים, אבל על היוצרים להיות אקטיביים, מודעים וערניים כדי לשמור על זכויותיהם והתמלוגים המגיעים להם.

עם חקיקת חוק זכויות יוצרים חדש, הוסיפה הכנסת שתי זכויות חדשות – זכות השידור וזכות העמדה לרשות הציבור, שהיו כלולות לפני כן בחוק, אך תחת הזכות לביצוע פומבי. עם השינוי, עודכן סעיף תל"י בהתאם, ובקרוב תתבצע חלוקה הנוגעת להעמדה לרשות הציבור – תכנים המשודרים באינטרנט, בסלולר וב-VOD וכן מתבצעות חלוקות הנוגעות לזכות הביצוע הפומבי, למשל במטוסי אל על.
כדי להינות מתמלוגים על שידור תכנים באתר אינטרנט, או לחילופין במטוס של אל-על, על היוצר להבטיח ששמר לא רק על זכויות השידור, אלא גם על זכות הביצוע הפומבי וזכות העמדה לרשות הציבור.
בדידותו של היוצר למרחקים ארוכים
ההסכם ההיסטורי עם HOT שנחתם לאחרונה, מהווה ציון דרך למהפכת הזכויות אותה חולל ציבור התסריטאים והבמאים בעשר השנים האחרונות. בית היוצר של תל"י הנחיל אסטרטגיה חשובה למודעות התסרטיאים והבמאים לצורך ולאופן השמירה על זכויותיהם לתמלוגים. כיום יש לתל"י הסכמי רשיון עם זכייני הברודקאסט, הכבלים, הלוויין והגופים הציבוריים – רשות השידור והטלוויזיה החינוכית, כמו גם עם מפיקים עצמאיים וגופי ניו מדיה דוגמת: אורנג', סלקום, פלאפון, וואלה, מאקו, ו-VOD ואינטרנט של HOT, ובקרוב אף ה-VOD של yes.  השוק יישר קו עם סעיף הליבה של תל"י המכונה "סעיף תל"י".

אמנם התסריטאי והבמאי מעוניין להתמקד אך ורק בעבודתו ולא בניהול מו"מ. יחד עם זאת, עליו להיות מודע לכך שיש לו אינטרס מובהק לשמור על האינטרסים שלו במיוחד בעידן בו פוטנציאל מימוש יצירתו הוא דינמי והולך וגדל וכי שמירת אינטרסים זאת היא מורכבת ולא ניתן לבצעה כבדרך אגב. יתירה מכך, שומה על היוצר להניח שמה שלא נעשה מלכתחילה כפי הנראה לא ניתן יהיה לשנות בדיעבד. לשם כך כדאי מאוד שהיוצר יסתייע בעורכי דין וסוכנים וכן יסתייע בעורכי דין מטעמה של תל"י ו/או האיגודים, קל וחומר נוכח העובדה שבדרך כלל הוא ימצא עצמו מנהל מו"מ מול גופי שידור ומפיקים, אשר קרוב לוודאי מיוצגים כדבר שבשגרה.

סיכום ועריכה: חברת האיגוד עדי הלל

 

Print Friendly, PDF & Email