כתיבת מערכון היא אתגר קשה כמו כתיבה של תסריט או מחזה: צריך להעביר המון מידע בזמן קצר, להיות מדוייקים באיפיון הדמויות והסיטואציה, וכמובן – להיות מצחיקים, והרבה.

לאלו שכותבים מערכונים למחייתם יש סיבה טובה מאוד לכתוב את הקצרים והמצחיקים האלה – הפרנסה. אבל מה עם אלה מאיתנו שכותבים פיצ'רים או סדרות? מסתבר שכתיבת מערכונים יכולה לשמש גם אותם.

הנה שלושה שימושים לכתיבת מערכונים:

  1. יש לכם רעיון לסיטקום ואתם רוצים לבחון אם הוא עובד? תתחילו בקטן עם מערכון מדויק בו משתתפות הדמויות הראשיות שלכם. שימו אותן בסיטואציה דומה עם אותו הפרמיס ותראו מה קורה – זה כמו אימפרוב או חזרות עם שחקנים לפני שעולים לבמה.
  2. מנסים לכתוב קומדיה וצריכים להכנס לגרוב? מערכון יכול להיות מופע החימום לפני שאתם ניגשים לדראפט הגדול והחשוב איתו אתם מנסים להתמודד.
  3. בונים פורטפוליו וצריכים למלא אותו בדוגמאות כתיבה? מערכון או שניים יכולים לתבל את התיק שלכם ולהראות צ'יק צ'אק שאתם יודעים לכתוב מצחיק.

רגע, לא. ארבעה! ארבעה שימושים! אני אתחיל מחדש:

  1. יש לכם רעיון לסיטקום ואתם רוצים לבחון אם הוא עובד? תתחילו בקטן.
  2. מנסים לכתוב קומדיה וצריכים להכנס לגרוב.
  3. בונים פורטפוליו וצריכים למלא אותו בדוגמאות כתיבה.
  4. אקספוזיציה היא כלבה! אין כמו מערכון כדי להתאמן על כתיבת אקספוזיציה יעילה ומהר.

ו…

5. אולי יתפלק לכם משהו בסדר הגודל של 'האינקוויזיציה' של מונטי פייתון.

טוב, בטח תוכלו לחשוב על שימושים נוספים אבל בואו ניגש לטיפים פרי עטם ומוחם הקודח של דיויד מיטשל ורוברט ווב מתכנית המערכונים הבריטית 'That Mitchell and Webb look', שרצה במשך 4 עונות בין השנים 2006-2010:

Sketch writing tips

· Keep an eye out for interesting real life characters. My driving instructor seemed overly critical of my inability to drive, given that that was the reason I was employing him, so I wrote a sketch about an instructor who berates his pupils for being non-driving idiots.

· Don't start with a catchphrase. It will seem forced and probably end up with you creating a one joke persona. Create the character, write some sketches and a catchphrase might present itself. Look at Al Murray the Pub Landlord. It's a multi-layered persona and the catchphrases "I was never confused", "rules is rules" and "glass of white wine for the lady" come out of the character rather than vice versa.

· Starting with a simple premise and exploring the consequences can be better than trying to conceive something outlandish. Monty Python's dead parrot sketch begins with the premise of a pet shop owner selling a customer a deceased bird. The genius is in the execution.

ויש עוד! אתם מוזמנים לקרוא את המאמר המלא שפורסם באתר ה'גארדיאן' הבריטי, מאת ריצ'ארד הרינג ודיויד מיטשל.

(לא מכירים את מיטשל וווב ורוצים להשלים את החסר? הנה הסדרה כולה:)

 

Print Friendly, PDF & Email