חוסר מחויבותן, על פי חוק, של סלקום ופרטנר להשקעה בתוכן מקורי, במקביל לנגיסתן בהכנסותיהן של "יס" ו"הוט", פוגעת פגיעה קשה בשוק היצירה המקומית.

כידוע, כללי הרגולציה הקיימים כיום מחייבים את "הוט" ו"יס" להשקיע 8% מהכנסותיהן בהפקות מקור, כאשר חצי מהשקעה זו מופנה להשקעה בסוגה עילית.

לא בכדי כללי הרגולציה מגדירים את מחויבויותיהם של גופי השידור בארץ להשקיע בהפקות מקור מקומיות. כללים אלו נוצרו מתוך הבנה בחשיבות יצירת תוכן ישראלי חדש, שמשמר את התרבות והשפה העברית ומספק פרנסה לאלפי יוצרים ויוצרות, עובדים ועובדות אשר מרכיבים את שוק הטלוויזיה המקומית.

עם זאת, נכון להיום, הפלטפורמות החדשות המופצות על גבי האינטרנט, כדוגמת סלקום TV ופרטנר TV, אינן מחויבות כלל בהשקעה בהפקות מקור, זאת במטרה להקטין את חסמי הכניסה לשוק ולהגביר את התחרות בו לטובת הצופה הישראלי.

לצד הברכה שבתחרות, הצטרפותן של הפלטפורמות החדשות, שבאופן טבעי מתחרות על ציבור הצופים מול הפלטפורמות הקיימות, מביאה לפגיעה בהכנסותיהן של הפלטפורמות הקיימות, וכך, מובילה לנזק בלתי הפיך בשוק השידורים וליצירה המקומית; זאת מאחר ומחויבות ההשקעה של הפלטפורמות הקיימות נגזרת כאמור מהכנסותיהן.

סלקום TV, בכשלוש שנות פעילותה עד כה, צברה נתח שוק של כ- 10% משוק הטלוויזיה הרב ערוצית והשקיעה עד עתה סכום העומד על 120,000 ₪ בפיתוחן של שלוש תכניות טלוויזיה – שלא יצאו לפועל. מדובר בסכום נמוך לכל הדעות, אשר מעיד על העדר כוונה מערכתית של סלקום TV לתמוך בתוכן ישראלי מקורי.

עצם נגיסתה של סלקום TV בקהל המנויים של "הוט" ו"יס", במקביל לאי השקעתה בתוכן מקורי, הובילה להפסד של כ-20 מיליון ₪ בתקציבי הפקות המקור בשנים 2015-2016, וסכומים אלה צפויים לגדול באופן טבעי עם התבססותה וגידול נתח השוק בו היא אוחזת.

בפגישה שקיימו נציגי ונציגות האיגודים עם חברת סלקום, זו הבהירה כי היא אינה מייעדת תקציב השקעה בתוכן ישראלי בשנים 2017-2018. עוד הבהירו נציגי החברה כי בכוונתם לייצר טלוויזיה טובה ובזול, ועד ש"יפצחו את הנוסחא" לשאיפה זו – לא יוקצו משאבים להפקה מקורית.

בחודש שעבר הגיעו נציגי ונציגות איגודי היוצרים לאירוע ההשקה החגיגי של מיזם הטלוויזיה פרטנר TV. על אף שלא הוזמנו לאירוע, הגיעו היוצרים והיוצרות למחות על החסך הבולט בהפקות המקור במיזם החדש.

בהמשך למפגש באירוע ההשקה, הוזמנו נציגי ונציגות האיגודים לפגישה עם נציגי חברת פרטנר. בניגוד להתנהלותה של סלקום TV, מסרה פרטנר כי היא כבר החלה להשקיע כספים בתכנים ישראלים מקוריים ומתכוונת להמשיך ולהשקיע ביצירה מקומית, וזאת בשל החשיבות הרבה שהחברה מייחסת לתוכן הישראלי המקורי, זאת מבלי שמוטלת עליה מחויבות לעשות זאת.

הצהרותיה של חברת פרטנר כמובן נתונות למבחן, אך עצם ההצהרה על  חשיבותו של  התוכן המקורי וההשקעה בו בפועל, עוד טרם העלייה לשידור, מעידות על כיוון חיובי.

איגוד התסריטאים, ביחד עם שאר איגודי היוצרים, ימשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו בכדי להביא לידי כך שגופי הפיקוח יחלו לפעול ויחייבו כל גוף תקשורת המבקש לקבל רישיון לשדר תוכן לצרכן הישראלי, בכל פורמט שידור, להשקיע בהפקת תוכן מקורי.
במקביל, האיגוד קורא גם לכל גוף חדש הנכנס לשוק הטלוויזיה הישראלי להכיר בחשיבותו של התוכן הישראלי המקורי, לא רק במילים והבטחות אלא גם ובעיקר בהשקעות מפורשות ביצירה ישראלית מקורית.

לקריאה נוספת: הצד האפל של התחרות בטלוויזיה: 20 מיליון שקל פחות להפקות ישראליות

Print Friendly, PDF & Email