זה למעלה מעשור שאנו חווים פריחה חסרת תקדים ביצירת המקור בישראל. פריחה זו הושגה בזכות עמידתם של תסריטאיות ותסריטאים, במאים ובמאיות אשר חברו יחד, ניצבו באומץ מול הגורמים החזקים בענף התקשורת ודרשו את המגיע לכולנו: הזכות להנות מפירות הצלחת היצירה שלנו.

אך יחד עם ההצלחות הגדולות בישראל ומעבר לים, אנו חשים שמתרחשת שחיקה הולכת וגוברת במעמדנו כבעלי הזכות הראשונה ביצירה.
קיימת סכנה שיוצרים יאלצו לוותר על חלק מזכויותיהם, בשל חוסר מודעות לעקרונות לקביעת מיהם יוצרים ובעלי זכויות.

כדי לחדד ולהבהיר שוב את הקריטריונים ריכזנו להלן בקצרה תמצית של הדברים: החל מהעקרון הכללי של הזכות לתמלוגים, דרך קריטריונים ברורים המגדירים מיהו יוצר לדעתנו המקצועית והמלצות על החלוקה ביצירה משותפת.

בהמשך, שני האיגודים – איגוד התסריטאים ואיגוד הבמאיות והבמאים, פרסמו מסמכים המפרטים את הקריטריונים להגדרת היוצרים של יצירת התסריט ויצירת הבימוי.

מהי זכות יוצרים ומיהם היוצרים של היצירה הקולנועית והטלוויזיונית?
זכות יוצרים באה להבטיח את היכולת להנות מפירות היצירה ולמנוע שימוש בלתי מורשה בה.
על פי חוק זכות יוצרים, היצירה היא קניין רוחני, כמו כל נכס פיסי שיש עליו בעלות. השמירה על חלק מזכות היוצרים (המוגדר בסעיף תלי), היא שמבטיחה לכם את היכולת להנות מתמלוגים על השימוש ביצירתכם.
אתן ואתם, התסריטאי והבמאית, התסריטאית והבמאי, היוצרים המרכזיים ביצירה הקולנועית והטלוויזיונית.

למי שייכת הזכות הראשונה?
הזכות הראשונה היא שלכם! הזכות הראשונה ביצירה על פי חוק שייכת ליוצר אך יש לדאוג לכך בהסכם.
היוצר הוא מי שיצר את היצירה, בפועל!
על פי אמות המידה המקצועיות, יוצר ויוצרת התסריט הם מי שישבו אל המקלדת וכתבו בפועל, והאחראים לבימוי הם מי שביימו בפועל, בין היתר עבדו מול התסריטאית ומול כל בעלי התפקידים, ליהקו שחקנים וברגע האמת עמדו לצד המצלמה. בקיצור – יצרו את המבע הויזואלי והקולי של היצירה.
למי שהציעו רעיונות, נתנו משובים ועמדו לצידכם בכל השלבים, מגיעה תודה ענקית, אך לא מגיעה זכות היוצרים. זו שלכם!

ולגבי המפיקים שהם הצלע השלישית בכל סרט, להם אתם מעבירים חלק מהזכות  כדי שיוכלו למסחר את היצירה וזאת כפוף לזכויות שנועדו לגביית תמלוגים, אותם אתם מעבירים לתלי.

התמלוגים שאתם מקבלים נובעים מהעובדה ששמרתם חלק מהזכות שלכם וזאת באמצעות סעיף תלי. הסעיף משאיר את אותו החלק בזכות, שמאפשר לתלי לגבות עבורכם תמלוגים. בכך מתממשת הכוונה של חוק זכות יוצרים להבטיח את היכולת של היוצר – בין אם תסריטאית או במאי, במאית או תסריטאי, להנות מפירות היצירה.

ומה עושים כאשר היצירה היא משותפת?
לפעמים, כיוצרים, אתם לא לבד. כאשר התסריט נכתב על ידי יותר מתסריטאית אחת, או ששני במאים שותפים בבימוי, עליכם לסכם בינכם מה החלק של כל אחת ואחד מכם.
איגוד התסריטאים ואיגוד הבמאיות והבמאים כנסו את המנוסים שבבמאיות ובתסריטאים, כדי להציע עקרונות לחלוקת זכויות ביצירה משותפת, בהתבסס על שלבי העבודה. עקרונות אלה אינם מחייבים אך נועדו לסייע להגיע להסכמות.
בטבלה שלהלן העקרונות המרכזיים, שאנחנו באיגודים מציעים. כמובן שאנחנו כאן לכל מחלוקת או שאלות נוספות

והכי חשוב – בדיוק כמו שלא תעבירו בטאבו את הבית שלכם לאורח הכי נחמד בעולם ככה אל תוותרו על הזכויות היוצרים כי הן פשוט שייכות לכם.

להלן מסמך ההמלצות שגיבשנו באיגוד התסריטאים.

אתם מוזמנים לקרוא אותו, לשמור אותו, ולפנות אלינו עם כל שאלה.

Print Friendly, PDF & Email