המדריך החדש והמקצועי נשלח בימים אלה לכל מי שהזמין אותו מקרן הקולנוע, הקפידו להתעדכן.

צילום: רן מנדלסון

צילום: רן מנדלסון

מדובר במדריך המיועד לכל מי שמלווה את תהליך הפיתוח של התסריט:
מפיקים/ות
עורכי/ות תסריט
יועצים/ות אמנותיים
מנהלי/ות תכניות

המדריך מבוסס על סדרת סדנאות לעריכת תסריט שהתקיימו ביוזמת קרן הקולנוע הישראלי, בשיתוף ה"סקריפט פקטורי", לונדון והופק כחלק מהשירות שנותנת הקרן ומהשליחות שלקחה על עצמה לקדם ולשכלל את מיומנויות ההפקה והכתיבה בקולנוע הישראלי.

על כתיבתו ושיפורו של המדריך במהדורה הנוכחית חתומים כתריאל שחורי ואביטל בקרמן, עריכה נוספת נועה מנדל, ועם תודה מיוחדת לדוד ליפקינד.

אלו דבריו של מנכ"ל הקרן כתריאל שחורי בפתיחת המדריך:

פיתוח תסריט הוא תהליך יצירתי ומקצועי, במיוחד אם הוא מלווה במערכת שנהנית לעבוד ביחד כצוות עם הערכה הדדית ועם אנשים השמחים לתת מיכולותיהם ולסייע ליוצרים לממש את החזון שלהם בקולנוע ובטלוויזיה. בין אם מתייחסים לתסריט כיצירה בפני עצמה, בין אם התסריט הוא מרכיב חשוב בסך כל המרכיבים את הסרט ובין אם התסריט משמש כ"תכנית עבודה" בידי הבמאי/ת, או כל אלה גם יחד, תהליך הפיתוח והכתיבה הוא מהותי ביותר והוא הנדבך הראשון והחשוב בתהליך הפקת הסרט.

תפקידם של עורכי התסריט ומלווי פיתוח התסריט הוא לסייע לתסריטאים לממש את מלוא  הפוטנציאל שבתסריט ,ובדרך הטובה ביותר. עורכי תסריט ויועצים אמנותיים מיומנים יש בהם את השילוב בין ניסיון מקצועי, יכולת אבחנה וניתוח וכן זיהוי עבודת הכתיבה הדרושה כדי לשנות, לחזק ולאפיין מרכיבים שונים בתסריט, אך לא פחות חשוב, להיות בעלי מזג ואופי מתאימים ויכולת לקיים דיאלוג פורה ותומך עם היוצרים. המדריך מבוסס על העקרונות, המרכיבים והתנאים ליצירת תסריט טוב, על תפיסה מגובשת לגבי השלבים בתהליך הפיתוח וכתיבת התסריט ועל תפקידם ומקומם של מלווי פיתוח התסריט והיועצים האמנותיים, כפי שפותחו ושוכללו במשך השנים בקרן הקולנוע הישראלי ובארגונים באירופה העוסקים בתחום של פיתוח, ליווי, יעוץ ועריכת תסריט.

אנחנו מאמינים שהמתווה, הרעיונות, ההצעות ופירוט שלבי ההתקדמות בתהליך הכתיבה וליווי הכתיבה כפי שהם מתוארים במדריך יהיו לתועלת ליוצרים ולמפיקים וישמשו כ"מורי דרך" יעילים ומעשיים במלאכת הפיתוח והכתיבה של תסריטים לקולנוע ולטלוויזיה ובהערכת תסריטים וכתיבת חוות דעת מקצועית.

אנחנו מקווים שבכך נסייע ונתרום ליצירת תסריטים טובים שימצאו את דרכם למסכי הקולנוע והטלוויזיה.

כתריאל שחורי

מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי

Print Friendly, PDF & Email