לדקלה קידר יש 8 מחשבות על כתיבת ספרות ילדים אותן היא רוצה לשתף איתכם, בהמשך לכתבה "איך כותבים ספר ילדים?" בה השתתפה באתר מאקו. טייק איט אוויי דקלה!

דקלה קידר (צלם: יהונתן שאול)

דקלה קידר (צלם: יהונתן שאול); האיור בראש העמוד מתוך 'התנין העצוב והזבוב' (אייר: אביאל בסיל)

 

זה לא קל כמו שזה נראה – אנשים נוטים לבלבל בין אורך הסיפור – להיקף העבודה הצפויה עליו. אומנם מדובר במאות ספורות של מילים, אבל למעשה, בסיפור טוב לילדים תוכלו למצוא את כל מרכיבי הדרמה שיש בסיפור לגדולים, אבל בתמצות ובדיוק ברמה מיקרוסקופית, ולכן גם כל זיוף מרעיש ומהבהב למרחקים.

אל תשכחו את הילד שהייתם ושאתם – נשמע קלישאה, אבל אין נכונה ממנה. זכרו בכנות את האופן שבו הסתקרנתם, נעלבתם, שמחתם, התאכזבתם, כשהייתם ילדים. כתבו מתוך עולמכם וממה שמעסיק אתכם – ולא ממה שנדמה לכם שיעניין ילדים. וכמובן, אל תהססו לשאוב השראה מתוך הזיכרונות (ובהחלט גם מהטראומות) הפרטיים שלכם.

תתבדרו! – הומור מגביר את ההנאה מכל סיפור – גם לילדים וגם להורים ולשחקן החבוי בתוכם, ובעיקר הוא מאפשר לדבר בקלילות על נושאים שלא תמיד קל לדבר עליהם ביומיום. הסטטיסטיקה אומרת שילדים צוחקים כ-400 פעמים ביום. תנו להם את הסיבה ה-401!

ילדים יודעים להפריד בין הסיפור לבין החיים שלהם – אגדות אנדרסן, סיפורי המיתולוגיה ואפילו התנ"ך מציעים סיפורים נועזים, מפחידים ואפלים, וזה גם אחד ממקורות המשיכה שלהם עבור ילדים. למרות הצורך לגונן על נפשם הרכה של ילדינו, סמכו עליהם שיידעו לעשות את ההפרדה בין דמיון ומציאות. מעבר לזה, גם פרויד יסכים שזו גם יופי של דרך לאוורר רגשות.

אל תחשבו על מסר, לקח, ומוסר השכל – אל תהיו כבולים לעמדה, רעיון או פתגם שמצא חן בעיניכם, ובטח שלא כדאי לצאת משם לכתיבה. ספרו את הסיפור שלכם ואת עבודת הפרשנות, השאירו לקורא שלכם. רוב הסיכויים שניסיון לכתוב לפי מסר מראש, יביא לתוצאה דידקטית ומרוחקת. התפקיד של סיפור טוב הוא לא לחנך בהכרח, אלא לעורר מחשבה.

האם לחריזה יש אחיזה – או שמא היא סתם מרגיזה? קודם כל כתבו סיפור. אחרי שאתם בטוחים בו, חשבו האם המימד המוסיקלי הספציפי של חריזה חיוני לסיפור, או שזהו רק צורך שלכם כחרזנים מועדים לפורענות. אם אתם בכל זאת חייבים לחרוז, זכרו שחריזה טובה לא תהרוס אף סיפור, אבל חריזה גרועה עלולה להרוס גם את הסיפור הכי יפה שנכתב.

השאירו מקום למאייר – ספר ילדים טוב הוא גם שיתוף הפעולה בין כותב למאייר. ולכן קצת בדומה לכתיבת תסריט, כדאי לחשוב לא רק מה יהיה כתוב בכל עמוד אלא גם מה רואים, וזה גם ממש כיף! בדרך כלל המתח שבין הכתוב לבין הטקסט מייצר את הרבדים הכי מעניינים, מצחיקים ומפתיעים בסיפור.

אל תעבדו לפי הנחיות לכתיבת ספר ילדים! – אבל לאחר שכתבתם את הסיפור שלכם, שכתבתם אותו, הנחתם לו, חזרתם אליו ואתם עדיין חושבים שהוא נהדר, אף פעם לא מזיק לבחון את עצמכם מול הנחיות לכתיבת סיפור ילדים מוצלח. ואם שואלים אתכם מתי תכתבו כבר ספר "אמיתי" למבוגרים – זכרו שלאף סופר שכותב למבוגרים אין את הזכות להיות שותף לרגע האינטימי ביותר ביום בין הורה לילדו, שעת הסיפור לפני השינה.

דקלה קידר היא סופרת, תסריטאית, עורכת תסריט ומנחה סדנאות כתיבה לנוער ולמבוגרים. מיצירותיה לילדים: 'אמא נשארת בגן' (כנרת זמורה-ביתן דביר), 'התנין העצוב והזבוב' (כנרת זמורה-ביתן דביר), ונטלה חלק ביצירת סדרות הנוער 'יומני החופש הגדול' (דיסני ישראל), 'גאליס' (ערוץ הילדים) ו'החממה' (ניקלודיאון) ובכתיבתן.

Print Friendly, PDF & Email