ב-95% מהמקרים העבודה שלנו תתקל בדחיה. ב-100% מהמקרים העבודה תתקל בהערות. אין מה לעשות, זה הג'וב. המוצר שאנחנו מייצרים הוא שלב בתהליך בו מעורבים הרבה אנשים, זקוק למימון רב וכיצירת אומנות – הוא פוגש קהל (רב, אם התמזל מזלנו) שגם לו יש הרבה מה לומר (שוב, אם התמזל מזלנו). איך מתמודדים עם הדחיה? איך מתמודדים או מתקנים הערות? אספנו כמה טיפים מאירי עיניים.

אז קודם כל חשוב לזכור – אל תקחו את זה אישית! משימה קשה, אנחנו יודעים. ישבתם לפני ואחרי העבודה, חלמתם על העלילה והדמויות בלילה, השקעתם את זמנכם הפנוי בכתיבה במקום לצאת עם חברים או לבלות עם המשפחה, ואז, אחרי שהמתנתם כמה שבועות לתשובה – אמרו לכם 'תודה, אבל לא.' איך אפשר לא לקחת את זה אישית?

זו בדיוק הגישה ממנה יוצאת נטלי זוטר במאמר It's Just Business: Why Rejection of Your Art Feels So  .Personal

זוטר מפרטת סיבות לדחיה, מסבירה ומפרטת את משמעותן ומראה את הצד השני – המו"ל שדוחה את היצירה.

קחו את ההערות והדחיה ברצינות… – צאו מנקודת הנחה שהדחיה אינה תוצאה של גחמה. אם אתם חושדים שמדובר בגחמה – אתם בכל מקרה לא רוצים לעבוד עם האדם הזה, הוא כנראה לא יהיה איש צוות טוב. הניחו שמדובר במשהו מנומק, ובקשו את הנימוקים (ראו בהמשך). הנה כמה טיפים מעולם הסטארט-אפ כיצד להפוך את הדחיה להזדמנות.

…אבל גם בערבון מוגבל – טעם ותזמון מובילים פעמים רבות את הפילוסופיה והגישה של הקורא, ולעיתים הם לא עולים בקנה אחד עם הכוונה והפילוסופיה שלנו. זה לא הופך את ההערות לבלתי-קבילות, אבל בהחלט ייתכן שאינן רלוונטיות לתוצאה אליה אנחנו מנסים להגיע.

בקשו את הפירוט לדחיה – אל תסתפקו ב'תודה אבל לא תודה' ונסו לקבל את פירוט ההערות או ה-Coverage שכתב הקורא בתהליך. קראו את ההערות ונסו לזהות אם מדובר במשהו שיכול להפתר באופן קוסמטי או שצריך עבודת מבנה ודמויות משמעותית יותר.

במאמר  7 Screenwriting Tips to Utilize After Constant Rejection תוכלו למצוא 7 דברים קלים וזריזים (יחסית) שכדאי לחפש בתסריט ולתקן לפני שאתם שולחים אותו שוב.

אם נדרשת עבודת מבנה או דמויות שיקלו למצוא עורך תסריט שיוכל להוביל ולמקד אתכם בתהליך העבודה.

 

קחו את ההערות בהומור – אחרת איך תצליחו להתמיד במקצוע?

הנה מאמר משעשע של פיטר לפקורט, תסריטאי זוכה אמי (קאגני ולייסי, עקרות בית נואשות, ועוד) ובו ההערות שקיבל ויליאם שייקספיר על הדראפט התשיעי ל'המלט'.

ובשביל הפרופורציות – כמה ממכתבי הדחיה המצחיקים והמשעשעים בהיסטוריה.

בהצלחה!

Print Friendly, PDF & Email