לאחרונה הגיעו אלינו כמה חוזים שערורייתיים לפיתוח תסריט עם בתי הפקה שונים שגרמו לנו לחשוב שגורמים שונים בתעשייה קצת התבלבלו. נבקש להבהיר כמה דברים:

  1. איגוד התסריטאים מספק ייעוץ כללי ומשפטי לכל חבריו, אתם מוזמנים ואף מתבקשים להגיע אלינו לפני כל חוזה שאתם חותמים, גם כדי לקבל את חוו"ד וגם על מנת שהאיגוד יוכל ללמוד עוד על המתרחש בתעשייה. להשתמש בשירותי האיגוד זה לא רק מועיל זו גם סולידריות.
  2. התסריטאי הוא הבעלים הראשון של היצירה, הוא זה שעומד מול הדף הריק וכותב את החומרים הראשונים שמרכיבים את היצירה – בשלב הזה, היא שלו, היא בבעלותו המלאה, על כל זכויות היוצרים שבה והזכויות להנות כלכלית ממנה וכל זכות אחרת. היצירה היא הקניין שלו במלואה.
  3. כאשר מפיק מביע עניין בחומרים שכתב תסריטאי הוא לא "עושה טובה" לתסריטאי, הוא מבקש מהתסריטאי לתת לו הזדמנות להפיק מהחומרים תכנית אודיו ויזואלית (סרט או סדרה וכו').
  4. הקפידו שיהיה להסכם מועד פקיעה – אם המפיק לא יצליח במשך תקופה מסויימת (שנתיים לדוג') לגייס כספים להפקה הרי שהחומרים על הזכויות והאפשרויות הטמונות בהן חוזרים אליכם, אתם תוכלו לעשות בהם כרצונכם, להתקשר עם מפיק אחר או עם גורמים שלישיים אחרים.
  5. הקפידו להבהיר בהסכם שאתם מעבירים למפיק את זכויות הניצול האור קולי, שמרו אצלכם את הזכות לכתוב ספר, מחזה, ניו מדיה וכדומה. אתם לא מעניקים למפיק את הזכויות על הסיפור וכל מה שיעשה איתו, אתם מעניקים לו את הזכות להפיק יצירה אור קולית כפי שנקבע ביניכם – סדרה, סרט קולנוע וכדומה .
  6. הקפידו להבהיר בהסכם כי בעתיד, אם וכאשר יתקבל תקציב הפקה, תהיו אתם אלו שכותבים את התסריט ושתהיה לכם מעורבות בהחלטה האם מצרפים כותבים או יוצרים נוספים.
  7. הקפידו להבהיר כי יש לכם זכות סירוב ראשונה לכל יצירה נגזרת שתהיה – לדוגמא עונות נוספות, ספינים, סדרות בת או סרט קולנוע המבוסס על סדרה או להפך וכדומה.
  8. אין אפשרות לפטר אתכם, בטח לא בשלבי הפיתוח. אם המפיק מחליט לוותר עליכם הוא מוותר גם על התכנית, התכנית שלכם והיא עוזבת את העסקה אתכם.

הכל נראה מסובך? בואו להתייעץ איתנו באיגוד.

Print Friendly, PDF & Email