סיכום הרצאה: כתיבה לסדרות אינטרנט – מנחה רועי בן יוסף (2011)

חזרה >>

בהמשך לכנס המקצועי שנערך במרכז פליציה בלומנטל ביוזמת איגוד התסריטאים, היוצרות וחברות האיגוד ורד גלוסקא וקרן זוהר סיכמו את עיקרי הדברים ומביאות אותם כאן

כתיבה לסדרות אינטרנט
מרצה: רועי בן-יוסף, תסריטאי ומנהל מחלקת פיתוח תוכן ב-ynet

האינטרנט כגוף משדר
האינטרנט הפך בימינו לגוף משדר של מגוון פורמטים וז'אנרים – VOD של תכנים טלוויזיוניים, הופעות חיות, כתבות וידאו, סרטונים דוקומנטריים, סדרות רשת, סדרות אינטרנט ותוכן משלים לטלוויזיה.

מה ההבדל בין סדרות רשת לסדרות אינטרנט?
בניגוד לסדרות רשת, שהן בבחינת תוכן גולשים (הפקות זולות, מימון עצמי, שידור בפייסבוק, ביוטיוב ובפליקס), לסדרות אינטרנט יש מימון חיצוני ואתרי תוכן לשידור הסדרה. עם צמיחת השוק, מהירות האינטרנט המשופרת ומסכי המחשב ההולכים וגדלים, ניתן לחזות במגמה של פרקים ארוכים יותר, הפקה במספר לוקיישנים, ימי ושעות שידור קבועים, איכות גבוהה, ריבוי ז'אנרים וכמובן, נאמנות לחוקי התסריטאות. תקציב ההפקות כיום נאמד בכ-600-3000 ש"ח לדקת שידור, או בין 30-150 אלף ש"ח לסדרה בת 10 דקות לפרק. בסדרות של תוכן שיווקי יכולים התקציבים להגיע לסדר גודל של 5 מיליון שקלים. כפועל יוצא, ניתן לחזות היום בתוכן איכותי, במחיר כולל נמוך יחסית.

מגמות עכשוויות בשוק סדרות האינטרנט
סדרות אינטרנט רבות ממומנות על ידי תוכן שיווקי, מגמה שבארץ מקבלת ביטוי "אגרסיבי" יחסית, אך בחו"ל מובאת בצורה עדינה ומתוחכמת יותר. נגזרת נוספת של סדרות אינטרנט היא תוכן משלים לסדרות טלוויזיה קיימות, תחום חדש יחסית שצובר תאוצה מרגע לרגע. דמויות משנה בסדרות טלוויזיה זוכות בקיום עצמאי באינטרנט, דפי פייסבוק וחשבונות טוויטר נפתחים לדמויות פיקטיביות ומספקים פרנסה לתסריטאים נוספים ועוד. יש אף מקרים, בהם סדרות אינטרנט מוקפצות אל לוח השידורים הטלוויזיוני, וכך האינטרנט משמש גם ככלי מהיר, יעיל וזול יחסית, לבדיקת היענות הקהל לתכנים מסוג זה או אחר.

מה מאפיין סדרות אינטרנט?
בגלגולן הנוכחי, מזכירות סדרות האינטרנט שילוב בין תיאטרון לטלוויזיה, בהציגן לוקישיינים ספורים בלבד, נטייה לשמור על אחדות של זמן ומקום, משחק דרמטי ודגש על הכתיבה עצמה, שהופכת את התסריט למוקד הסדרה. בשל הגבלות אלו, סובבות בדרך כלל סדרות האינטרנט סביב עלילה מרכזית אחת.
מאפיין נוסף של סדרות האינטרנט הוא פועל יוצא של הרגלי הצפייה. צפייה במחשב או בסמארט-פון הופכת את החוויה לאינטימית ונגישה יותר – אתה יכול לצפות במחשב במיטה כשהמחשב בחיקך, בתור לשיננית, בשירותים בביתך או אפילו בזמן זפזופ בטלוויזיה.
זאת ועוד, את סדרות האינטרנט עוטף ברוב המקרים מיני-סייט, המציג תכנים משלימים לתכני הסדרה –תוכן שיווקי או פלטפורמה לתוכן גולשים. שלא כמו בטלוויזיה, כאן הופכים הצופים לגולשים, והם יכולים להגיב על הפרקים, ליצור קשרים ולעיתים אף להשפיע על תכני הסדרה. אספקט זה רלוונטי גם בעבור יוצרי הסדרה, שיכולים לעקוב מקרוב אחר העדפות קהלם ולפעול בהתאם – שיטות המדידה המדויקות של רשת האינטרנט מאפשרות לך לדעת כמה הגבירו או החלישו את הסאונד, באיזה שלב "זפזפו" רוב הצופים, האם הגדילו את הנגן, האם חזרו לאתר ועוד. במובן זה, נוצרת הדדיות גדולה יותר בין כותבי התכנים לצורכי התכנים, דבר שמשפיע כמובן על התכנים עצמם.

פנינו לאן?
הפוטנציאל הגלום בסדרות האינטרנט מתחיל להתגלות בהדרגה, והעתיד הקרוב צופן בחובו אפשריות בלתי נגמרות לספר סיפור ולפנות לקהלי יעד שונים. בימים אלה, סדרות האינטרנט מתאפיינות ברובן בנונסנס והומור, אך כבר ניתן לצפות בדרמות, סדרות דוקומנטריות, תכניות בישול ולייף-סטייל ועוד. מושגים כגון פריים טיים ורייטינג, השולטים בתעשיית הטלוויזיה המסחרית, מקבלים משמעות חדשה בעידן האינטרנט, ומאפשרים תכנים נועזים, חצופים וחושפניים יותר, בהתאם לקהל היעד אליו מכוונים.

בימים אלה, מתחיל אתר ynet בבניית לוח שידורים לשנת 2012, ומחלקת הדרמה של האתר מחפשת הצעות לסדרות אינטרנט שונות שישודרו באתר. הסדרות יכולות להיות מסוג דרמה, מתח, קומדיה, קונספטים או תכניות אירוח, תוך שימת לב לכך שסדרות אינטרנט מאופיינות באורך פרקים קצר ובפשטות ההפקה.להגשת הצעות ורעיונות ניתן לפנות לרועי בן יוסף, מנהל מחלקת פיתוח התוכן של האתר, במייל:[email protected]

איגוד התסריטאים ממליץ לחבריו להעביר לעיון האיגוד חוזים בנושא הניו-מדיה, לפני חתימתם, לצורך קבלת ייעוץ והכוונה ראשונית.

רועי בן יוסף גם ממליץ על סרטונים ששווה להכיר:

ניו מדיה, לא רק לבני אנוש – http://www.youtube.com/watch?v=xXiK_2JhBxw

תכנית ראיונות אחרת – http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4062691,00.html

מצייצים ברשת – http://www.youtube.com/watch?v=8VjJoZAEj-c

גלעד שלי – סאטירה אינטרנטית
http://www.youtube.com/watch?v=C6n14Ufd1q0&feature=player_embedded

תוכן משלים – נפלאות הספין אוף
http://reshet.ynet.co.il/Shows/Life_is_Not_All/videomarklist,184848/

תוכן שיווקי – קפה קפה
http://www.youtube.com/user/cafecafeisrael#p/u/19/ANWBXzIw2ZE

תוכן שיווקי – סיפור אהבה קומי מבית פיליפס

http://www.youtube.com/user/NigelandVictoria#p/c/5/dhrwbEJqyks

סדרות רשת – לא רק קומדיות
http://www.youtube.com/watch?v=825Sy-axJCI

קצר ולעניין –
http://www.youtube.com/watch?v=A0uyxGX7H_E
מציאות אלטרנטיבית – לוחמי האמת משתלטים על ynet
http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8688,00.html

במעגל סגור –
http://www.youtube.com/watch?v=3ujKb6RjAb4

קליפ אינטראקטיבי – יוני בלוך
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4001262,00.html

ז'אנרים שונים
http://blip.tv/pink-the-series-in-hd/pink-01-in-hd-let-s-get-it-started-1729305

http://www.youtube.com/user/TheWankersShow#p/u/6/nBY0UN4ce98