לאחרונה מגיעים אלינו לא מעט סיפורים מטרידים על הצעות "עבודה" לא ראויות המוצעות  לתסריטאים ויש צורך בכמה הבהרות:

אנו מתייחסים לחברות הפקה וגופי שידור אשר פונים לתסריטאים על מנת שיפתחו רעיון של חברת ההפקה או של גוף השידור, או של טאלנט שאיננו תסריטאי. הללו מבקשות שהדברים ייעשו ללא תשלום – "הרי מדובר בכמה דפים כתובים בלבד" תמורת הבטחה לאפשרות של עבודת כתיבה בעתיד במידה ויוחלט להפיק את התוכנית.

הנה זה בא:

ראשית יש להבהיר: תסריטאי המפתח תוכנית הוא בעל זכויות יוצרים בה! על כל המשתמע מכך. ייתכנו מצבים בהם הוא שותף בזכויות היוצרים על היצירה עם אחרים אשר פיתחו אותה עימו, אך לא ייתכן מצב בו תסריטאי מפתח או כותב אך מנושל מכל זכות יוצרים ביצירה שלו.

באטמן אומר: לא עובדים בחינם

שנית, יש להבהיר כי עבור עבודת פיתוח זכאי התסריטאי לקבל תשלום, אין סיבה שחברת הפקה או גוף שידור ישכרו לעבודה יוצר, יגדירו לו את נושא התוכנית אותה הוא נדרש לפתח/לכתוב, אך לא ישלמו לו עבור עבודתו. עבודת פיתוח היא עבודה לכל דבר וראוי שתשולם עליה תמורה מלאה.
נכון, אנו כתסריטאים מפתחים מפעם לפעם את היצירות שלנו על חשבוננו ומבלי שאף אחד ישלם לנו, מתוך חדוות יצירה ומתוך תקווה למצוא מי שישלם על העבודה בעתיד. זו בחירה אישית שלנו, וזו זכותינו. כאשר אנו מפתחים יצירות מוזמנות, עבור גוף מסחרי לא ראוי שזה יהיה בחינם.

תסריטאים לא עובדים בחינם!

רוצים לדעת מתי נכון לעבוד בחינם?! הנה תרשים זרימה (מאת ג'סיקה היש) שיענה לכם על השאלה – לחצו ותדעו.

מתי עובדים בחינם? תרשים זרימה מאת ג'סיקה היש

בקרוב יוציא האיגוד גילוי דעת בנושא הזה לכלל גופי השידור וחברות ההפקה, על מנת להבהיר את הדברים שעושה רושם שאינם ברורים דיים.

אנחנו צריכים אתכם – בואו ספרו לנו האם הוצעו לכם הצעות דומות?
בואו, עדכנו אותנו  על מנת שנוכל ללמוד את ממדי התופעה ולהתמודד איתה.

כמובן שאנו נפעל באופן אנונימי לרווחת כלל התסריטאים ולמיגור התופעה מבלי לחשוף אף אחד מהתסריטאים שפנו אלינו.

 

עבד בחינם

עבד בחינם.

כולנו יחד יכולים להיאבק בכל תופעה מבלי שאף אחד תפגע תדמיתו – זה הרעיון שעומד בבסיסו של האיגוד.

בכל מקרה, כתמיד, אתם מוזמנים להגיע למשרדי האיגוד להתייעץ בכל נושא בכלל זה גם נושאים הקשורים להתקשרויות מקצועיות ולשמירה על זכויותיכם במסגרתם.

Print Friendly, PDF & Email