המנהג של ביטול הקרנות סרטים בישראל מתפשט כאש בשדה קוצים | איגוד התסריטאים ואיגודים נוספים פנו השבוע במכתבים חריפים לעיריית באר שבע ולגורמים פוליטיים נוספים במחאה על הפגיעה הבלתי פוסקת בחופש הביטוי בישראל (צילום: יח"צ הסרט)

חברי וחברות האיגוד,
המתקפה על חופש הביטוי והיצירה בישראל נמשכת. לאחר הסערות הציבוריות סביב חופש הביטוי ועקרונות מימון התרבות בישראל, ולאחר ביטול הקרנת הסרט "אל סף הפחד" בפסטיבל הקולנוע ירושלים בעקבות התערבות ישירה של הדרג הפוליטי, נראה כי המנהג המדאיג של צנזורה ליצירות תרבות, בין אם באמצעות ביטול אירועים והקרנות ובין אם באיומים לשלילת מימון, מתפשט כאש בשדה קוצים, כאשר השבוע החליטה עיריית באר שבע למנוע ממבנה ציבור בעיר להקרין סרט תיעודי הולנדי בשם "רעד בעזה", תוך שימוש בהליך לא ראוי ובלתי חוקי.

איגוד התסריטאים, אשר נציגיו (בניגוד לעיריית באר שבע) צפו בסרט התיעודי "רעד בעזה", מזועזע מן הקלות שבה מרשה לעצמה רשות מקומית בישראל לבצע מתקפה בוטה כל כך על חופש הביטוי. עיריית באר שבע טוענת כי הקרנת הסרט מהווה "אירוע פוליטי" שקיומו במבנה ציבור אסור לפי נוהל ההקצאה למבני ציבור בחוק. גם אם היה בטענה זו ממש, הרי שעיריית באר שבע לא נקטה בהליך החוקי שאליו היא מחויבת על מנת לקבע את הקביעה ולבטל לפיה את ההקרנה, ולעומת זאת חיפוש קצר מעלה כי במבני ציבור בבאר שבע מתקיימים חדשות לבקרים אירועים פוליטיים ומפלגתיים, מימין ומשמאל. יתרה מזאת,  האיגוד סבור כי עצם ההתייחסות להקרנת סרט קולנוע  כאירוע פוליטי מדרדרת את השיח ויוצרת השתקה רעיונית שהיא חמורה שבעתיים מכל פעילות פוליטית במבנה ציבורי. בבחירה בין שיח בנושאים שנויים במחלוקת לבין השתקה – הבחירה בהשתקה תמיד גרועה יותר!

מתוך המכתב ששלח איגוד התסריטאים בשיתוף פעולה עם איגודים נוספים לעיריית באר שבע: "ההקפדה על עיקרון חופש הביטוי, לצד היותה קריטית בכל משטר דמוקרטי, עומדת בבסיסה של כל יצירת אמנות והיא לחם חוקם של היוצרים והיוצרות בישראל ובכלל. יש להדגיש כי עיקרון חופש הביטוי הוא זכות חוקית שעליה יש להקפיד באופן מוחלט וכי למעט התבטאויות העוברות באופן מפורש על חוקי המדינה, אין בידיהם של אף אדם או מוסד הזכות לקבוע אילו תכנים אינם לגיטימיים לביטוי במדינת חוק דמוקרטית".

לקריאת המכתב המלא>>
לקריאת תגובתה של עיריית באר שבע>>

הארץ: מחאה על ביטול הקרנת סרט העוסק בטראומות של תושבי עזה>>

בנוסף, פנה השבוע האיגוד גם ליו"ר סיעת המחנה הציוני ויו"ר האופוזציה יצחק (בוז'י) הרצוג, בדרישה להתנערות ממעשיו של חבר מפלגתו ראש עיריית ב"ש רוביק דנילוביץ', ולהצטרפות למאבק להצלת חופש הביטוי והיצירה בישראל.

לקריאת המכתב המלא>>

הארץ: איגודי היוצרים להרצוג: התנער מראש העיר ב"ש בשל ביטול הקרנת הסרט על עזה>>

איגוד התסריטאים ימשיך להיאבק בכל אמצעי העומד לרשותו, להגנה על חופש הביטוי ולהקפדה על פעולה לפי חוק בישראל. חברי וחברות האיגוד מתבקשים להיות נכונים וערוכים ליציאה למערכה ציבורית נרחבת, במאבק על זכותנו ליצור באופן חופשי כיאה במדינה דמוקרטית, ולא להיות מושתקים כל אימת שדעתנו אינה מוצאת חן בעיני בעל שררה זה או אחר, כנהוג במדינות שביניהן ובין שלטון חוק דמוקרטי אין ולו דבר.

Print Friendly, PDF & Email