בבוקר יום שלישי (ה-2/5/17) נחתם ההסכם החדש בין גילדת התסריטאים האמריקאית (ה-WGA מזרח ומערב) לבין ה-AMPTP (היחידה המייצגת 350 אולפני הפקה הוליוודים והממונה על מו"מ עבורם, מול האיגודים המקצועיים) ונמנעה שביתת ענק שהייתה עוצרת את התעשיה ההוליוודית, לרווחת כולם.

אנחנו באיגוד הישראלי עומדים לצד חברינו ב-WGA במאבקם למען זכויות ותנאי העסקה הוגנים. נוסף על כך, אנו מאמינים שההכרות עם התעשיה מעבר לים היא הכרח מקצועי עבור כל תסריטאי ישראלי. לכן אנחנו מביאים בפניכם סיכום קצר של המו"מ וההישגים החדשים אותם רשמו התסריטאים האמריקאים.

 

***עדכון: בפודקאסט המצויין Scriptnotes תוכלו לשמוע ראיון מקיף עם כריס קייזר, מנהל המו"מ מטעם ה-WGA בו הוא מסכם את ההשגים ומדבר על הקשיים והאתגרים שנותרו.***

 

אחת לשלוש שנים מתכנסים האיגודים המקצועיים יחד עם הAMPTP בכדי לעדכן ולחתום על הסכם העסקה חדש עם האולפנים. ההסכם מכסה את כל הסעיפים הנוגעים לתשלומי שכר, מינימום, ביטוחים וביטוחי בריאות, ותנאי ההעסקה בין עובד למעביד (תסריטאים הוליוודים אינם פרילאנסרים, אלא נחשבים עובדים של האולפן. כתוצאה מכך, היצירה שלהם שייכת לאולפן ונשללות מהם זכויות הקניין הרוחני. בתמורה לזכויות הקניין הללו מקבלים התסריטאים האמריקאיים שכר גבוה יותר על עבודת הכתיבה ותמלוגים בשם Residuals). בכל שלוש שנים נדרשים האיגודים והאולפנים לעדכן את ההסכם בהתאם לשחיקה ולשינויים שחלו בשוק הטלויזיה והקולנוע.

השנה הגיע המו"מ לנקודת רתיחה על שני סעיפים עיקריים אשר נחשבו 'ייהרג ובל יעבור' בצד התסריטאים:

  1. קרן ביטוח הבריאות של ה-WGA התדלדלה עם השנים והגיע הזמן להגדיל את הסכום המופרש על ידי האולפנים, פן תגיע הקרן לחדלות פרעון.
  2. המעבר לצפייה בפלטפורמות הדיגיטליות והרגלי הבינג' שינתה את המודל העסקי של האולפנים: הכסף הגדול כבר לא מגיע מסינדיקציה של עונות רבות מרובות פרקים, כי אם מסדרות קצרות (13 פרקים) ומיני-סדרות אשר מופקות מהר יותר. הכסף כבר לא מגיע ממכירת פרקים רבים כי אם ממכירת סדרות רבות יותר להקרנה על גבי פלטפורמות דיגיטליות אשר פועלות בכל העולם (Netflix, Amazon וכו'). בעקבות זאת, הופקו סדרות רבות יותר – אך קצרות יותר. נוצר מצב בו תסריטאי הכבול בחוזה אקסקלוסיביות לסדרה זו או אחרת עובד חצי מהזמן מבעבר בכתיבה, ובזמן ש'התפנה' מוגבל ואינו יכול לעבוד על אף סדרה אחרת. במודל הישן פרקי הזמן הסתכמו בכ-8 חודשי עבודה, ו-4 חודשים של 'מנוחה'. במודל החדש תסריטאי כותב כ-4 חודשים ואז כבול (מובטל) ב-8 החודשים הנותרים. המודל העסקי לא מותאם לתשלום הוגן על 8 חודשי מנוחה, אבל עדיין מגביל את התסריטאי מחיפוש עבודה לחודשים הללו. מצב בלתי נסבל שדרש תיקון מיידי.

המו"מ החל לפני מספר שבועות כשמצד אחד של השולחן יושב צוות ה-AMPTP ואילו מהצד השני יושבת ועדת המו"מ אשר מונתה על ידי חברי ה-WGA. בראשה יושבים שלושה: צ'יפ ג'והנסן, כריס קייזר ו-בילי ריי. לשניים הראשונים נסיון רב בכתיבה ובהרצה של סדרות, בעוד שריי הוא תסריטאי נחשב של פיצ'רים. לשלושתם, נסיון ומוניטין בעבודה עם אנשי האולפנים והכרות מעמיקה עם התעשיה. אליהם מצטרפים 28 חברי ועדה, גם הם תסריטאים מוכרים בעלי מוניטין ו- 6 בעלי תפקידים קבועים בWGA מזרח ומערב.

המו"מ התנהל במשך מספר שבועות מאחורי דלתות סגורות, ללא הדלפות, אולם הצדדים לא הגיעו להסכמות. ב-24 לאפריל, שבוע לפני מועד פקיעת ההסכם הנוכחי, ביקשה הועדה מחברי ה-WGA לתת להם אישור לאיים בשביתה כללית – בדומה לשביתת 100 הימים מ-2007. השביתה ההיא עצרה את התעשיה והביאה לביטולן של סדרות טלויזיה, מחיקתם של סרטים שקיבלו אישור הפקה וזירוז של הפקות שהיה חשש שייתקעו בשביתה – וכתוצאה מכך הפצתם 'חצי אפויים'. בצד השני, תסריטאים רבים איבדו עבודות כתיבה בסדרות שבוטלו, וחלק נאלץ לקחת הלוואות (אותן יש אלו שמשלמים עד היום), או לעזוב את המקצוע.

ב-24 לאפריל, הגילדה התכנסה והתקיימה הצבעה בה השתתפו כ-68% מהחברים. 96% מהם הצביעו 'כן' ובכך אישרו לועדת המו"מ להכריז על שביתה עם פקיעת ההסכם. הסולידריות וההענות עשו את שלהן ומסרו מסר ברור לאולפנים ולעיתונות הבידור: למרות הקשיים וההשלכות שיש לשביתה, חברי הWGA מוכנים ללכת עד הסוף במלחמה על זכויותיהם.

מגובים ומחוזקים, המשיכו חברי ועדת המו"מ בדיונים עם ה-AMPTP עד הדקה ה-91 וכמה שעות אחרי מועד פקיעת ההסכם. לכשהסתיימו הדיונים, בליל ה-2 למאי, יצאו הצדדים עם חוזה המוסכם על שני הצדדים, שעכשיו צריך לקבל את אישור חברי הWGA.

בהסכם המתוקן כלולים תיקונים ושינויים בכל הנושאים החשובים עליהם יצאו למלחמה:

  1. הסכום המופרש לקרן הבריאות הוגדל וכתוצאה מכך היא יוצאת מכלל סכנת פרעון.
  2. סכומי המינימום (Scale) לתשלום על עבודות הכתיבה הועלו.
  3. הורחבו ההגנות על הסכמי אקסקלוביות ואופציות.
  4. נושא העונות הקצרות הוגדר והוגבל ל-2.4 שבועות עבודה בתשלום לכל פרק. אקסקלוסיביות או עבודה החורגת מפרק הזמן הזה תגרור תשלום נוסף.
  5. עליה של 15% בתמלוגים מהקרנות על גבי פלטפורמות בתשלום והכללתם של כותבים בז'אנר הקומדיה-וארייטי (תכניות מיוחדות כגון ספיישלים חד פעמיים, טקסים מצולמים וכו').
  6. ולראשונה – זכויות הורים וחופשות לידה, אימוץ ומחלת ילדים.

בסה"כ, עלות ההסכם החדש גבוהה ב-130 מיליון דולר מההסכם הקודם. הישג לא מבוטל. כאמור, בימים הקרובים יובא ההסכם לאישור החברים.

עם סיום המו"מ פרסם התסריטאי ג'ייסון גרוט ('Hannibal', 'Smash', 'Mad Men', 'Knightfall') מאמר דעה בו הוא מספר על החששות האישיים שלו מפני שביתה, ועל המציאות שנוצרה בה זו היתה בלתי נמנעת אם לא היו מגיעים להישגים שהושגו – מאמר מדוייק, אמיתי ומרגש.

אנחנו באיגוד הישראלי מביטים בתהליכים ובהתפתחויות ומקווים שגם כאן יכירו בזכותו של התסריטאי הישראלי לנהל מו"מ באמצעות ארגון מקצועי יציג. אנחנו ממשיכים לעבוד ללא לאות במטרה להגיע להישגים דומים וכרגיל, זקוקים לקולכם ולתמיכתכם. אתם מוזמנים להגיע לאיגוד, להציע הצעות, להשתתף בהצבעות ולהראות עניין ומעורבות במאבק למען זכויותכם וזכויותינו. דלתנו תמיד פתוחה ואנחנו תמיד שמחים לשמוע אתכם וללמוד מנסיונכם.

Print Friendly, PDF & Email