בתחילת השבוע חגג 'שתיקת הכבשים' חצי יובל, וזו הזדמנות מיוחדת להביט בסרט, בתסריט ובאתגרים שעמדו בפני התסריטאי טד טאלי כשעיבד את רב המכר של תומאס האריס 'שתיקת הכבשים'. אספנו לכבודכם מספר ראיונות, את התסריט המקורי והשוואה לתוצאה הסופית, וניתוח של המבנה.

'שתיקת הכבשים' הוא אחד משלושה סרטים שזכו באוסקר בכל חמשת הקטגוריות העיקריות – סרט, במאי, תסריטאי, שחקן ושחקנית (האחרים: 'זה קרה לילה אחד' של פרנק קאפרה מ-1934, ו'קן הקוקיה' של מילוש פורמן מ-1975.) עלילתו מתארת את המצוד אחר הרוצח הסדרתי בפאלו ביל, ומערכת היחסים המורכבת אשר נרקמת בין סוכנת הFBI הצעירה קלאריס סטרלינג (בגילומה של ג'ודי פוסטר) לבין הפסיכיאטר-שהפך-לרוצח-סדרתי-שאוהב-לאכול-בשר-אדם חניבעל לקטר (בגילומו של אנתוני הופקינס), שטיפל בביל בעבר.

טד טאלי, התסריטאי זוכה האוסקר שעיבד את הספר, היה מיודד עם האריס וזכה לקבל ממנו עותק לפני שהספר פורסם ויצא לחנויות. כשבירר לגבי זכויות העיבוד לקולנוע התברר לו שהם נמצאות בידיו של ג'ין הקמן. הקמן מינה את עצמו להיות התסריטאי, הבמאי ושחקן בסרט, והסכים לותר על תפקיד התסריטאי אחרי שהתחיל לעבוד וגילה שעיבד 50 עמודי ספר ל-50 עמודי תסריט.

בראיון מיוחד למגזין Rolling Stone מספר טאלי על קבלת הזכויות ותהליך העיבוד, וכיצד בחר לספר את הסיפור מנקודת מבטה הבלעדית של סטרלינג.

silence_15

עוד על תהליך הכתיבה של טאלי, כיצד הוא מתאמץ להקדים את הקהל ואיך הדברים נראים בעיניו של התסריטאי שיין בלאק ועוד על הפתעות והיפוכים בסרט ובתסריט תוכלו לשמוע בראיון שנערך בפסטיבל הקולנוע באוסטין בשנת 2005 (בראיון משתתף גם יוצר '24' – הווארד גורדון).

ולסיום – כמה מילים מהתסריט עצמו.

באתר Scriptfly ערכו השוואה בין תחילתו של התסריט לבין התוצאה הסופית בסרט בנסיון להבין את ה-Hook, הדבר שתפס את הקורא בתסריט. הניתוח נוגע גם בנושא העריכה והעברה של אקספוזיציה בדיאלוג ובתמונה. בסה"כ חמישה עמודי תסריט – אל תוותרו לעצמכם.

למיטיבי לכת, התסריט השלם כאן, ניתוח של מבנה המערכות של הסרט כאן.

אנתוני הופקינס כחניבעל לקטר
Print Friendly, PDF & Email