דאגלאס סלוקומב, הצלם הבריטי שצילם את שלושת הסרטים הראשונים בסדרת 'אינדיאנה ג'ונס', הלך השבוע לעולמו בגיל 103. לזכרו אנחנו חוזרים 35 שנים לסרט הראשון בסדרה ומביאים כמה אוצרות תסריטאיים שכל תסריטאי צריך להכיר.

(אבל לא באמת היינו צריכים תירוץ)

הרעיון במאמרי ההעשרה הוא לספק לכם את הכלים, החומרים והמידע איתו תוכלו להעשיר את הכתיבה שלכם, לחזק את מבנה התסריט, לשכלל את הדיאלוגים, להעמיק בפיתוח דמויות, וכמובן – לקרוא תסריטים. אנחנו מניחים שאתם מכירים את הסרט, ואם לא – שאתם יודעים למצוא אותו. לא נביא פה תקצירים או לינקים לצפיה, ונתמקד בחומרי ההעשרה. לא חשוב לנו מאוד אם הסרט מעולה או בינוני, קלאסי או קאלט, ארטהאוס או ג'אנק. מכל סרט אפשר ללמוד.

לפעמים נעשה טעויות, לפעמים נחרוג ממנהגנו, לפעמים נכעיס או נרגיז – תמיד נשמח לשמוע מה אתם חושבים.

נתחיל?

'שודדי התיבה האבודה' נחשב לאחד מסרטי ההרפתקאות הטובים בקולנוע. הפקתו החלה ב-1978 כשלג'ורג' לוקאס שאחרי 'מלחמת הכוכבים' אבל לפני 'האימפריה מכה שנית' התעורר החשק לעשות סרט בסגנון סרטי שבת בבוקר שהוקרנו בקולנועים בארה"ב (Serials). כל סרט נגמר כשהגיבור נמצא בסיטואציה בלתי אפשרית, סופו קרב, ועכשיו נותר לחכות עד השבוע הבא כדי לראות איך יצא ממנו. מכירים את הביטוי Cliffhanger? אז כזה.

לוקאס רצה להפיק פיצ'ר שלם באותו הסגנון, שהגיבור שלו יהיה דומה לג'יימס בונד או לאיש ללא שם ממערבוני הספגטי של סרג'יו ליאונה ושהעלילה תתרחש בשנות ה-30 של המאה הקודמת. התסריט צריך היה לעבור משיא לשיא, כל אחד גדול מקודמו, ובכל אחד הגיבור היה אמור למצוא את עצמו בתסבוכת בלתי אפשרית – אבל מתקבלת על הדעת.

כדי לפצח את הסיפור כינס לוקאס את סטיבן ספילברג, חברו מימי הלימודים באוניברסיטת דרום קליפורניה (USC) וזה הביא את לורנס קאסדן, תסריטאי מתחיל שזה עתה מכר לו את תסריטו הראשון (Continental Divide), ויחד הם בילו ארבעה ימים ופיצחו את הקונספט.

למזלנו ולשמחתנו, ישיבת הברייקדאון המרתקת הזו תומללה ולפני כמה שנים מצאה את עצמה ברשת. אז אם אי פעם רציתם לשבת יחד עם מי מהשלושה האלה, או עם שלושתם יחד, ולפצח סיפור – זה הכי קרוב שיש.

מפצחים את הסיפור של שודדי התיבה האבודה – התמליל מ-1978

מתוך איורי הקונספט של ג'ים סטרנקו

לאלו מכם שרוצים להרגיש ממש בתוך העשייה או אם אתם עושים שני דברים במקביל ורוצים להאזין לפרוטוקול בזמן שהם שוטפים כלים או מטיילים עם הכלב או נוהגים, הנה הקלטה מיוחדת שהפיק ג'ון ג'נסן – חובב קולנוע מושבע עם היסטוריה עשירה בפידקוסט, יחד עם כמה חברים. כל אחד מהם לקח תפקיד ויחד הם שיחזרו את הישיבה ההיסטורית במסגרת הפודקאסט The Hollywood Gauntlet.

האזנה מדהימה! אל תחמיצו.

וכמובן, אי אפשר לסיים בלי שני דברים:

שודדי התיבה האבודה – התסריט המלא

ומחווה קטנה לצלם דאגלאס סלוקומב שהופקה באיגוד הצלמים הבריטי:

Douglas Slocombe – Behind the Camera from BSC on Vimeo.

Print Friendly, PDF & Email