איגוד התסריטאים משתתף בניסוח תוכנית למניעה והתמודדות עם תופעת ההטרדות המיניות בתעשייה, ביוזמת ח"כ מיכל רוזין ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ולנפגעי תקיפה מינית בישראל

חודש שעבר נפגשו נציגי איגודי היוצרים, ביחד עם ח"כ מיכל רוזין (מרצ) ונציגי מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, כדי לנסח תוכנית אופרטיבית למניעה והתמודדות עם תופעת ההטרדות המיניות בתעשייה. זאת מתוך ההבנה כי ההתנהלות בסט צילומים אינה תמיד עונה על הקודים המקובלים במקומות עבודה אחרים ודווקא משום כך יש להקפיד במיוחד על קיום כל החוקים והכללים למניעת הטרדת מיניות גם במסגרת זו.

כצעד ראשון, איגוד התסריטאים מתכבד להציג בפני חברי וחברות האיגוד דף מידע מטעם שדולת הנשים בישראל ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל.

הטרדה מינית במקום העבודה – מידע חשוב

הטרדה מינית היא כל התנהגות בעלת אופי מיני הנעשית בניגוד לרצוננו ויש בה כדי לפגוע: מבטים, בדיחות והערות פוגעות; מגע פיזי: צביטות, חיבוקים; לחץ לבילויים משותפים; דרישות מיניות. זוהי פגיעה בכבוד האדם, היא משפילה ומבזה. חשוב להדגיש כי הפגיעה המינית איננה חייבת להיות ממניע מיני דווקא, אלא גם ממניעים אחרים, בעיקר כאשר קיימים פערי כוחות בין המטריד למוטרד/ת.

על פי החוק, קיימות מספר התנהגויות שייחשבו להטרדה מינית אסורה:
א. סחיטה באיומים למעשה מיני, גם אם זו משתמעת ואיננה מפורשת.
"אם לא תשכבי איתי אתן לך ציון נכשל"
ב. מעשה מגונה, מעשה של גירוי, סיפוק או ביזוי מיני שנעשים בנוכחות אדם ללא הסכמתו.
חשיפת איברים, שפשופים וכו'
ג. התייחסות מבזה ביחס למין/ לנטייה מינית
"הומו מתרומם"
ד. הצעות מיניות חוזרות למי שאינו מעוניין
דיבור, רמיזה, הצקה, מגע
ה. התייחסויות מיניות חוזרות למי שאינו מעוניין
ו. פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו ולא ניתנה הסכמתו לפרסום

כל אלה יכולים להיות בכתב, בע"פ, בהתנהגות, במחשב

בנסיבות של יחסי מרות, הצעות או התייחסויות בעלות אופי מיני ייחשבו להטרדה מינית אם המוטרד/ת לא הביעה חוסר עניין.
יחסי מרות מוגדרים בחוק בשורה ארוכה של מקרים ובהם: ניצול תלות של חסר ישע או קטין; במסגרת יחסי עבודה; במסגרת שירות בצה"ל או בשירות במשטרה; יחסי מרות באקדמיה, ועוד.
חשוב לדעת כי בתי הדין מפרשים את המונח "יחסי מרות" בצורה רחבה ואף הרחיבו את האיסורים המוטלים במסגרת יחסי מרות מעבר ללשון החוק היבשה.

החוק למניעת הטרדה מינית מונע עבירה נוספת של התנכלות.
מהי התנכלות? כל פגיעה על רקע ההטרדה המינית, התלונה או איום בתלונה בגין ההטרדה. חשוב להדגיש שההתנכלות אינה מכוונת בהכרח רק כלפי העובדת שהוטרדה מינית או התלוננה. לעתים, מדובר בעמית לעבודה שהיה עד להטרדה והעיד בבירור שנערך למטריד/ה וגם הוא סובל לאחר מכן מהתנכלות.

מה עושים במקרה של הטרדה מינית במסגרת העבודה?
• הפניית תלונה לממונה על מניעת הטרדה  מינית בארגון ולספר לה על האירוע. הממונה צריכה לברר את התלונה, ולהמליץ על דרך הפעולה. לפעמים ניתן לטפל בתלונה בתוך מקום העבודה.
• הגשת תלונה במשטרה. הטרדה מינית היא עבירה פלילית שבגינה עונש מקסימאלי של שנתיים שנות מאסר ושלוש שנות מאסר למי שהורשע בהתנכלות.
• הגשת תביעה לבית הדין לעבודה או לבית משלום השלום. החוק מסמיך את בתי המשפט לפסוק פיצוי, ללא הוכחת נזק, של עד 120,000 ₪ וכן פיצוי על נזקים קונקרטיים שנגרמו.

חשוב לזכור שלמקום העבודה אחריות רבה למניעת הטרדות מיניות!
• על המעביד לקבוע דרך יעילה להגשת תלונה
• על המעביד לטפל ביעילות בתלונה, לעשות כל שביכולתו למנוע הישנות המקרה
• על המעביד למנות ממונה למניעת הטרדה מינית, שתפקידה בין היתר לברר את התלונות.
• על המעביד לקבל את מסקנות הבירור של הממונה ולהחליט על המשך פעולה.
• על המעביד לדווח למתלוננת על תוצאות הבירור.

למי אפשר לפנות?
מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית
מעמידים קווי חירום הזמינים 24 שעות ביממה ונותנים מענה לכל התייעצות או שאלה הקשורה בפגיעה מינית.

קווי החירום של מרכזי הסיוע:
1202- קו החירום לנשים
1203 – קו החירום לגברים
קו החירום לנשים ערביות – 04-6566813
קו החירום לנשים דתיות – 02-6730002
קו החירום לגברים דתיים – 02-6421313

זכרו, הטרדה מינית היא התנהגות פוגענית וקשה המשפיעה באופן ניכר על הנפגע ממנה. יש קשת רחבה של תגובות, אבל נפגעות רבות מרגישות השפלה, בושה, אשמה, וחוסר אונים. רגשות אלו קיימים גם מעבר לשעות העבודה, והמוטרדת הולכת הביתה כשהיא חשה פחד, דיכאון, ותסכול. הטרדה מינית היא פגיעה משתקת, היא פגיעה מאיימת, והיא פגיעה משפילה שמקשה על היכולת להתנגד ועל היכולת לספר עליה לאחרים. הנפגעת תאשים את עצמה במה שקורה, תתמקד רק בהתחמקות מהתוקף, ולא תצליח להתרכז בדברים אחרים.
מה עוד, שלעיתים ההטרדה היא לא אירוע חד פעמי, אלא פגיעה ארוכה ומתמשכת במסגרת יחסי מרות. בהטרדה מינית ממושכת הנפגעת הופכת לאסירה הנתונה לשליטת התוקף, ועל-כן אינה יכולה להימלט, לבחור או לשלוט במצב. במקרים כאלו, חווה הנפגעת רגשות סותרים ומעורבים, בלבול, ואשמה כפולה.
גם אם למישהו מהצד ההטרדה נראית כקלה ולא משמעותית, אי אפשר לדעת איך ועד כמה היא משפיעה על האישה המוטרדת. לכן גם חשוב מאוד שאם מישהי עוזרת אומץ ומתלוננת, שתהיה לה תמיכה ראויה וגיבוי.

שדולת הנשים בישראל מעניקה ייעוץ משפטי בחינם בכל הנוגע לזכויות נשים בעבודה בכלל ובפרט בנושא הטרדות מיניות. במקרים המתאימים אנו מסייעות גם בהגשת תביעות לבתי הדין לעבודה ומפנות את הפונות לליווי וייעוץ נפשי במידת הצורך. אנו פועלות בצמוד למרכזי הסיוע.
הקו החם של שדולת הנשים בישראל לזכויות נשים בעבודה:
03-6120000
[email protected]

Print Friendly, PDF & Email