מסקנות הביניים של ועדת פילבר עשויות להיות יריית הפתיחה במאבק על עתידה של היצירה המקורית בישראל

השבוע פורסם תקציר מנהלים של מסקנות הביניים של "ועדת פילבר", הוועדה הממשלתית להסדרת שוק השידורים בישראל. רבות מן המסקנות בדו"ח, אם ייושמו, עתידות להוות איום של ממש על עתיד היצירה המקורית ועל עתידנו כיוצרי טלוויזיה וקולנוע בישראל.

לקריאת התקציר >>

להלן תמצית מסקנות הביניים של הוועדה הרלוונטיות לשוק הפקות המקור:

  1. ביטול נאותות הפקה: לפי מסקנות הוועדה יש להמליץ על ביטול הדרישה הקיימת כיום בכללי השידורים, להקפדה על רף השקעה כספית מינימלי בדקת מסך מסוגה עילית. משמעותו של ביטול זה הינה פגיעה מידית וברורה בשכר המוצע לאנשי המקצוע השונים המועסקים בהפקות טלוויזיה – יותר טלוויזיה בפחות כסף.
  2. הפחתת מחויבויות תוכן של גופי השידור המסחריים: המלצות הוועדה צפויות להביא לפגיעה קשה בהשקעתם של גופי השידור המסחריים והרב-ערוציים בהפקות מקור מסוגה עילית. זאת הן עקב ירידה צפויה בהכנסותיהם, כתוצאה מכניסתם של שחקנים חדשים לשוק (הפטורים ממחויבות בהפקות מקור), והן בשל הקלת רגולציה מתוך מגמה שעיקרה העברת ההשקעה בתוכן מסוגה עילית אל עבר השידור הציבורי.
  3. הטלת אחוז נכבד משוק הפקות המקור על השידור הציבורי: איגוד התסריטאים מברך על הכוונה לשקם את השידור הציבורי כביתה הטבעי של היצירה המקורית (מטרה שאליה מכוון האיגוד באופן אקטיבי מזה שנים).
    יחד עם זאת, מצבו הרעוע של השידור הציבורי בשנים האחרונות, חוסר עמידתו במחויבויות עבר, והסחבת בהקמת גוף השידור הציבורי החדש, מסמנים את הכסף שעתיד להיות מושקע ביצירה זו ככסף המונח על קרן הצבי.
    יחד עם החשש לאובדן עצמאות היצירה, שתהיה תלויה כלכלית באופן מוחלט כמעט במשרדי הממשלה, עולה חשש גדול מהטלת אחוז כה גדול של היצירה הישראלית בידי השידור הציבורי.
    יש לציין – השבוע הודיע משרד האוצר על כוונתו לשחרר סכום ראשון של 60 מיליון ₪ להשקעה בהפקות מקור בתאגיד החדש, וזאת בהמשך ישיר לפעולות המחאה של איגוד התסריטאים ואיגודים נוספים בחודשים האחרונים.
  4. תוכן שיווקי: בין היתר ממליצה הוועדה על הסדרת תקנות שיאפשרו לגופי השידור המסחריים לשלב תוכן שיווקי בשידוריהם. על אף התנגדותו של האיגוד לכל התערבות של שיקולים מסחריים ביצירה אמנותית, ניכר כי המגמה בשוק היא לאשר את התוכן השיווקי כמקור נוסף של כסף שישמש להשקעה בהפקות מקור. לפי מסקנות הביניים של ועדת פילבר, מספר ז'אנרים יישארו "מוגנים" מפני התערבות מסחרית זו, ובראשם התכניות מסוגה עילית. איגוד התסריטאים יוודא כי תקנה זו אכן נשארת ומיושמת גם במסקנותיה הסופיות של הוועדה.
    יחד עם זאת, אנו נעמוד על כללים מדוקדקים ליישומו של תוכן שיווקי בתוך יצירות טלוויזיוניות שבהן הוא יותר, כך שעצמאותו היצירתית של היוצר לא תיפגע ויהיה ביכולתו להנות מהכנסות התוכן השיווקי.
  5. השקעה בקולנוע ישראלי: כמו במקרים עברו, גם ועדה זו ממליצה על ביטול חובת ההשקעה של גופי השידור בקולנוע ישראלי – צעד אשר משמעותו חיסול של היכולת להשלים מימון לסרטי קולנוע בישראל.

 

יו"ר איגוד התסריטאים ונציגי איגודים נוספים כבר הספיקו להגיב השבוע בחומרה למסקנות הביניים של הוועדה. מן העיתונות:

וואלה! ברנז'ה: "המלצות ועדת פילבר – גזר דין מוות ליצירה הישראלית">>

הארץ: איגודי היוצרים למאבק נגד דו"ח פילבר: "ביבי פועל לביטול היצירה העברית">>

דה מרקר: הטלטלה בשוק התקשורת: חמש שאלות שמעורר המתווה החדש>>

איגוד התסריטאים קורא לחבריו וחברותיו להיות ערים ונכונים להתגייס לפעולות מאבק במטרה להגן על עתיד מקצוע היצירה בישראל.

Print Friendly, PDF & Email