השבוע עלינו לכנסת וקיימנו כנס תמיכה בחוק שנועד להציל את תל"י | התסריטאי אלי תבור, זוכה פרס אופיר למפעל חיים, הלך להיאבק על מפעל חייו בכנס השנתי של רשות ההגבלים העסקיים

המאבק להצלת חברת התמלוגים של התסריטאים והבמאים המשיך גם השבוע, ועמד בסימן שני אירועים מרכזיים. ביום שני (20/1) עלו לכנסת חברי וראשי איגוד התסריטאים, איגוד הבמאים ופורום היוצרים הדוקומנטרים, על מנת לקיים כנס תמיכה בהצעת החוק שנועדה להציל את תל"י (הצעת חוק תאגידים לניהול משותף של זכויות יוצרים ומבצעים). עם ההגעה לכנסת, תרנו את מסדרונותיה במשך כשעתיים ופנינו לח"כים רבים ככל האפשר, במטרה לשכנע אותם להגיע לכנס התמיכה. לאחר מכן התכנסנו לכנס עצמו, בחדר ועדת החינוך.

את הכנס הנחו שלושת חברי הכנסת שיזמו את החוק, מירב מיכאלי, עמרם מצנע וגילה גמליאל, אך נכחו בו גם ח"כים רבים נוספים, בנציגות מרשימה של כל קצוות הקשת הפוליטית. בין הנוכחים היו חברי הכנסת דב חנין, לימור לבנת, שולי מועלם, איתן כבל, ניצן הורוביץ, תמר זנדברג, זהבה גלאון, מיקי רוזנטל, משה מזרחי, מירי רגב, בנימין בן אליעזר, מיקי לוי, יצחק הרצוג, אבישי ברוומן, נחמן שי ואחרים.

knesset1
יוזמי הצעת החוק, ח"כ מירב מיכאלי, ח"כ גילה גמליאל וח"כ עמרם מצנע (צילום: ורד אדיר)

אנו רואים בתמיכה הרחבה שלה זוכה הצעת החוק הוכחה נוספת לכך שזכותם של היוצרים לתמלוגים היא זכות בסיסית וחפה משיוך פוליטי, אשר ראוי שתהיה מובנת מאליה. רבים מן הח"כים שנכחו אף דיברו ארוכות בנושא. ח"כ דב חנין עמד על ההקשרים ההיסטוריים של חוק ההגבלים העסקיים והביע את העמדה כי פרשנותו של הממונה להגבלים עסקיים היא מוטעית כאשר הוא מאפשר לחוק זה לשמש לפגיעה בזכויות עובדים. שרת התרבות לימור לבנת דיברה על הפגיעה בתמלוגים כחלק מניסיון לפגיעה כוללת ביצירה המקורית ואף התייחסה לחשיבות היצירה בסוגה עלית בטלוויזיה אשר נתונה בימים אלו תחת מתקפה. ח"כ מיכאלי, מיוזמי החוק, אמרה כי "הסברנו בוועדת הכספים שגופי התקשורת חייבים להיות מוכרזים כגופים ריכוזיים. הממונה מרשה ייצוג משותף ומו"מ משותף מול יוצרים קטנים, רק מול גופי התקשורת הגדולים הוא לא עושה את זה. זה מופרך ומצער".

amitknesset

יו"ר איגוד התסריטאים עמית ליאור בכנס התמיכה בהצעת החוק (צילום: ורד אדיר)

האיגוד מבקש להודות מקרב לב לכל חבריו אשר הגיעו לכנסת ולקחו חלק במאמץ גיוס חברי כנסת לכנס התמיכה בהצעת החוק. בזכותכם ראינו תמיכה כה רחבה בחדר ועדת החינוך – תודעתכם האיגודית תרמה השבוע למאמץ מרוכז לשינוי חקיקה שיטיב עם היוצרים בישראל.

קראו עוד – הארץ: חברי הכנסת תקפו את הממונה על ההגבלים העסקיים על המלצתו בעניין תל"י>>

למחרת, ביום שלישי (21/1), התקיים במלון דן פנורמה בתל אביב הכנס השנתי של רשות ההגבלים העסקיים. כזכור, בשבוע שעבר הזמין איגוד התסריטאים את חבריו להירשם ולהגיע לכנס. מבין חברי האיגוד, אחד קיבל את ההמלצה במלואה. אלי תבור, זוכה פרס אופיר למפעל חיים שכתב 21 פיצ'רים ישראליים שצולמו (ועוד כמה שלא), וביניהם כמה מהסרטים המצליחים ביותר בתולדות ישראל (צ'רלי וחצי, אסקימו לימון, אלכס חולה אהבה ואחרים), הגיע לכנס, והוא כותב על פעולתו כך:

מצאתי לנכון לקבל את ההמלצה להירשם ולהשתתף בכנס הארצי השנתי של הרשות להגבלים עסקיים, שנערך ביום שלישי 21.1.14 במלון "דן פנורמה" בתל-אביב. למרות שנשאתי בגאווה – אחד מול כ-600 משתתפים – את התג המכריז עלי כנציג תלי, אזרתי עוז להתעמת עם הממונה להגבלים עסקיים, פרופ' דוד גילה, למרות שלא קיבלתי את רשות הדיבור.

לאחר נאום הפתיחה שלו בכנס, בו סקר את הישגיו והישגי הרשות במאבקים נגד הגופים המונופוליים במשק, ופירט את תוכניותיו לשנה הבאה, קמתי והתרסתי נגדו: "שכחת לדווח על עוד מאבק אחד שפתחת בו!" כשהוא השיב לי בשאלה "איזה?" השבתי לו: "המאבק נגד יוצרי הקולנוע והטלוויזיה".
הוא החל לגמגם וניסה להסביר בקצרה את הסיבות למגבלות שהוא מבקש להטיל על תלי. שוב קמתי על רגלי ובקול קצת רם, וגם לא במעט התרגשות, הכרזתי בפני המשתתפים המעונבים, רובם עורכי-דין ונציגי חברות גדולות במשק: "הסתכלו עליי! אני המונופול עליו הכריז הממונה על ההגבלים העסקיים מלחמה! אני כבן 80, אבל הממונה גיבור נגד חלשים כמוני ולא נגד גופים חזקים במשק, כמו חברת החשמל או חברות כרטיסי האשראי! במאה שעברה כתבתי תסריטים ל-21 סרטים ישראליים שחלקם מוקרנים עד היום בערוצי הטלוויזיה ובאינטרנט. 30 שנה לא קיבלתי על כך אגורה. הייתי חבר אקו"ם שלא הצליחה לגבות עבורי אפילו שקל אחד תמלוגים. רק בזכות תלי התחלתי לפני כשנתיים לקבל תמלוגים, שמאפשרים לי בגילי המופלג לחיות בקצת יותר כבוד. את זה רוצה הממונה לשלול ממני. אני הסכנה האמיתית למשק הישראלי!"

elitav
אלי תבור בכנס הרשות להגבלים עסקיים (צילום: רוני שיצר, גלובס)

הממונה ביקש להשיב והסביר כי קיומה של תלי נוגד את חוק ההגבלים העסקיים. "אבל גופים דוגמת תלי, הגובים תמלוגים עבור יוצרי קולנוע וטלוויזיה קיימים בכל העולם. מדוע רק בישראל אתה מנסה למנוע פעילות גוף כזה?" התרסתי כנגדו. שוב ניסה הממונה להסביר, כי גוף כמו תלי מונע תחרות חופשית במשק שתפקידו לוודא את קיומה. "ומה עם אקו"ם?" הטחתי בפניו. "מדוע פזמונאים שכותבים כמה שורות בנוסח 'אתה תותח, אין עוד כמוך, אתה הגדול בעולם' זכאים לתמלוגים, ואילו כותבי תסריטים לסרטים שהפכו לחלק מהדנ"א של התרבות הישראלית אינם זכאים לתמלוגים?!"

כאן לא עמדה בו עוד סבלנותו של הממונה להשיב והוא מיהר לרדת מבימת הנואמים. לאחר מכן ניגשו אליי כמה ממשתפי הכנס ואיחלו לתלי ולי הצלחה במאבק המשפטי נגד הממונה. עורכי דין הציעו עזרה לתלי בניהול המאבק המשפטי (דחיתי אותם בידיעה שלתלי יש כבר יועצים משפטיים); עיתונאים שסיקרו את הכנס ביקשו פרטים על תלי ומאבק הממונה נגדה.
קל לשער איזו תהודה ציבורית למאבקנו אפשר היה להשיג אילו עוד כמה ממתוגמלי תלי היו טורחים ומגיעים לכנס ומשמיעים שם את קולם ברמה, כמוני הקטן.

איגוד התסריטאים מודה מקרב לב לאלי על פעולתו החריפה והחשובה, שזכתה להד תקשורתי רב והפכה ממש לסמל המאבק: זוכה פרס מפעל חיים נאבק על מנת להציל את מעט הפרנסה שעוד ניתנת לו ממפעל חייו. אלי, אתה מהווה דוגמה למופת של מאבק למען עתידם של היוצרים בישראל. תודה!

קראו עוד – גלובס: מי מתעסק? תסריטאי "צ'רלי וחצי" קטע את נאומו של דיויד גילה>>

 

Print Friendly, PDF & Email