52 ח"כים הצביעו בעד הצעת החוק, שעוברת כעת לדיון בוועדות הכנסת  | הממונה מבקש להשהות את הדיון בבית הדין בנושא תלי לאור החקיקה המתגבשת

חברי וחברות איגוד התסריטאים,

אנו שמחים לבשר שהמאבק החקיקתי להצלת תל"י עולה שלב. לאחר חודשיים של מחאה אקטיבית לצד פעולה חרוצה בחזית הפרלמנטרית, הצעת חוק תאגידים לניהול משותף של זכויות יוצרים ומבצעים, התשע"ד–2014 להסדרת פעילותן של חברות תמלוגים, ביזמת חברי הכנסת עמרם מצנע (יו"ר ועדת החינוך והתרבות), מרב מיכאלי, גילה גמליאל, יריב לוין, ניצן הורוביץ, נחמן שי ואיתן כבל עברה בשבוע שעבר את המשוכה הראשונה ואושרה פה אחד בוועדת השרים לענייני חקיקה. משמעות האישור היא שהממשלה והקואליציה יתמכו בחוק, בכפוף לכך שבמהלך הדיונים השינויים בחוק ובניסוחו יהיו על דעת הממשלה.

בעקבות האישור בוועדת השרים של החוק אשר אם יעבור יבטל את הצורך בדיון משפטי על גורלה של תל"י, פורסם השבוע כי הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה פנה לבית הדין להגבלים עסקיים בבקשה להשהות למשך שלושה חודשים את הדיונים בנושא. נזכיר כי תל"י פנתה לבית הדין להגבלים עסקיים בבקשה להסדיר את פעילותה לאור חוק ההגבלים בסוף אוגוסט 2014. לאחר הגשת הבקשה, הגישו החברות קשת, רשת ופרטנר התנגדות לבקשה של תל"י ואילו הממונה על ההגבלים הגיש את עמדתו, לפיה תל"י לא תוכל לנהל מו"מ בשם חבריה. לפי עמדת הממונה, את המו"מ ינהל כל תסריטאי וכל במאי בנפרד, דבר שאיננו ישים, איננו אפשרי ויביא לכך שלא יהיו תמלוגים לתסריטאים ובמאים. יש להדגיש כי עמדת הממונה היא כרגע בגדר המלצה לבית הדין, ותל"י ממשיכה כעת לפעול מתוקף היתר זמני בזמן שהיא ממתינה לדיון בבית הדין (או להצלחת החוק).

אמש (12/2) עלה החוק להצבעה בקריאה טרומית ואושר ברוב של 52 ח"כים בעד, ללא מתנגדים או נמנעים. כעת עובר החוק לוועדת הכנסת, שבה יוחלט איזו ועדה תדון בו ותכין אותו לקריאה ראשונה. לאחר הצגת החוק במליאה על ידי ח"כ מצנע, עלתה לדוכן המליאה שרת התרבות לימור לבנת ודיברה על חשיבותו של החוק. "חשוב מאד שהיוצרים לא יצטרכו ללכת וללקט את הפרוטות שהם מרוויחים ממקום למקום אלא יוכלו להיות מאוגדים בגוף אחד שיעשה את העבודה הזו עבורם" אמרה לבנת. "אלמלא ההתנגדות של הממונה לא היינו צריכים את הצעת החוק, אך היא נדרשת לעת הזו, היא נכונה ובמקומה, ואנו צריכים כולנו לתמוך ביכולת של היוצרים כולם להתאגד ולקבל את המעט שאנחנו יכולים לסייע להם ביצירתם".

איגוד התסריטאים, איגוד הבמאים ופורום היוצרים הדוקומנטרים ימשיכו לקדם את החוק ולעקוב אחר השינויים בחקיקה במסגרת הדיונים בוועדות, לקראת הקריאות הנוספות. על אף ההתקדמות המבורכת,אנו עוד רחוקים מקו הסיום. אנו מבקשים מחברי האיגוד להישאר ערניים וקשובים לפרסומי האיגוד עד לסיום חקיקת החוק. ממש כמו מערכות בתסריט, המאבק הזה לא יירגע עד שנעבור בהצלחה את הקריאה השלישית.

זוהי גם ההזדמנות להודות לכל חברי וחברות האיגוד שלקחו חלק במאבק – כל מי שהגיע לכנס החירום, מי שלקח חלק בפעילויותינו בפייסבוק, מי שבא איתנו להפגין מול משרדי הזכייניות ומול ביתו של אודי אנג'ל, מי שעלה איתנו לכנסת, מי שלא הרפה מחברי הכנסת, ומי שלא הפסיק לדבר ולכתוב על חשיבותם של התמלוגים ליוצרים – החוק הזה הוא מעשה ידיכם להתפאר.

הוכחתם שוב שהדרך היחידה לפעול להגנת זכויותנו כיוצרים היא ביחד. ביחד נילחם על הזכות ליצור בישראל, על הזכות להיות מתוגמלים כיאות בעבור היצירה שלנו בישראל, ועל חופש היצירה והביטוי. זוהי לא קלישאה. הימים האחרונים מוכיחים כי כשאנו פועלים ביחד עבור מטרה משותפת, אנחנו מצליחים.

ביחד נצליח לעצור את גזל כבשת הרש שלנו. ביחד נציל את תל"י.

Print Friendly, PDF & Email