הצעת החוק תאגידים לניהול משותף של זכויות יוצרים, אשר סעיפיה הוכנסו כפרק בחוק הקולנוע, עברה בשבוע שעבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת | בכך מגיע לסיומו המאבק על זכות קיומה של חברת התמלוגים של התסריטאים והבמאים בישראל

חברי וחברות האיגוד,
לפני מעט יותר משנה קראנו אתכם לרחובות, להיאבק על זכות קיומה של תל"י, חברת התמלוגים של התסריטאים והבמאים בישראל. כזכור, חוות דעת תקיפה של הממונה על ההגבלים העסקיים, שגובתה על ידי התנגדויות שהוגשו לבית הדין להגבלים עסקיים על ידי החברות קשת ורשת, איימה לשלול מתל"י את היכולת לקיים מו"מ עבור חבריה – ציבור התסריטאים והבמאים בישראל – מול גופי השידור בישראל. ללא יכולת זו, היתה תל"י מעוקרת מכל יכולת פעולה רלוונטית ומציבור התסריטאים והבמאים בישראל היתה נמנעת בפועל הזכות לקבל תמלוגים עבור שימוש חוזר ביצירותיהם.

חברי איגוד התסריטאים, איגוד הבמאים ופורום היוצרים הדוקומנטרים יצאו לרחובות ולרשתות החברתיות במחאה קולנית. התחלנו עם קמפיין #אנימונופוליסט ברשתות החברתיות, ובמהרה עברנו לרחוב – עם כנס חירום, הפגנות מול משרדי הזכייניות ומול בתי בעליהם, ופעולות מחאה בטלפון, במייל, בכנס הרשות להגבלים עסקיים, בטקס פרסי הטלוויזיה ובעיתונות. לצד פעולותינו הציבוריות, הובילו האיגודים וחברת תל"י מאמץ חקיקה זריז וממוקד, אשר הביא תוך זמן קצר ביותר להגשתה של הצעת החוק תאגידים לניהול משותף של זכויות יוצרים ומבצעים, ביוזמת חברי הכנסת עמרם מצנע, מירב מיכאלי וגילה גמליאל. חברי האיגודים ליוו לאורך השנה את הצעת החוק ועלו פעמים רבות לכנסת, החל מכנס התמיכה בחוק, דרך ההצבעה בקריאה טרומית, הדיונים בוועדת החינוך התרבות והספורט בנוסחים השונים לחוק ואישורו בקריאה ראשונה, ולבסוף – בשבוע שעבר – אישורו בקריאה שנייה ושלישית, כשעתיים לפני הודעתו של רה"מ בנימין נתניהו על ההליכה לבחירות.

זהו יום היסטורי ליוצרים והיוצרות במדינת ישראל. הבטחת מעמדה החוקי של תל"י, משמעותה כי תסריטאים ובמאים זכאים כעת לממש באופן מלא את זכותם בחוק לקבלת תמלוגים בעבור שימוש חוזר ביצירותיהם – מרכיב קריטי ביכולתו של היוצר הישראלי להתפרנס בכבוד, וקו הפרנסה האחרון במקרים של היעדר רצף תעסוקתי. בזכות מאבק משותף ועיקש עמדנו על שלנו: זכויות היוצרים שייכות ליוצרים!

אנו מבקשים להודות לכל מי שלקח חלק במאבק: עובדי והנהלת תלי (חבר איגוד התסריטאים אבי שמש, יו"ר תלי רן טל, מנכ"לית תלי אופירה לובניצקי, עו"ד אהרון נחומי, עו"ד דרור שטרום ויתר עובדי ויועצי תל"י) | חברי הכנסת שיזמו את הצעת החוק ואלו שהצטרפו להגשתה: איתן כבל, יריב לוין, נחמן שי, ניצן הורוביץ | ראשי המאבק באיגודים ובפורום: עמית ליאור, ליאור תמאם, אסף כרמל, יריב הורוביץ, רני בלייר, חגית רייכל, אורי רוזנווקס,

ויותר מכל, לכם, חברי וחברות האיגוד, על השתתפותכם הפעילה במאבק בכל החזיתות. השנה הוכחנו שוב כי כשאנו פועלים ביחד, ביכולתנו להגן על מה שמגיע לנו. המאבק על היצירה המקורית ועל זכויותיהם של היוצרים בישראל הוא מאבק המתקיים בשיתוף פעולה בין חברי האיגודים ובין האיגודים השונים, והוא אפשרי רק כאשר כולנו תורמים את חלקנו. בקרב הזה ניצחנו, אך נכונו לנו עוד רבים כמותו בעתיד. לא נשארים שאננים – ממשיכים להיאבק על מנת להתפרנס בכבוד מיצירת קולנוע וטלוויזיה בישראל!

Print Friendly, PDF & Email