האם ניתן לכתוב על אירועים שהתרחשו במציאות? האם ניתן להשתמש במידע אשר פורסם בפומבי – בציבור, בעיתונות, בספרות או ברשת, על חייהם של אנשים?
האם תסריטאי אשר כותב יצירה המבוססת על מאורעות אמיתיים, או שבמסגרת תחקיר שביצע למד יצירות שמוגנות בזכויות יוצרים (כתבות עיתונאיות, ספרות, מאמרים אקדמיים וכו') פוגע בזכויות היוצרים של יוצרי היצירות?

מאת: עו"ד ליאור תמאם, אחראי יצירה מקורית באיגוד התסריטאים

התשובה פשוטה: ניתן ומותר לכתוב על אירועים היסטוריים או חברתיים שהתרחשו ושהינם פומביים כל עוד לא מדובר בהעתקה מפורשת של יצירה ממנה נשאב הסיפור או  של חלקיה, אלא ביצירה חדשה המבוססת על המידע שנחקר.

כמה פומבי צריך להיות האירוע? לכמה חשיפה זכתה ההתרחשות? כמה רחב צריך להיות ה'ציבור  הרחב'? מה רמת ההכרות שצריכה להיות לציבור עם האירוע? כל השאלות הללו אינן רלוונטיות לנושא הפומביות. ברגע שזה פומבי, אפשר לבסס על כך את היצירה שלכם ובלבד שזו אינה מעתיקה מפורשות יצירה אחרת ממנה נשאב הסיפור או חלקיו.

הבסיס לכך הוא פשוט והגיוני: לאף אחד אין זכות יוצרים על ההיסטוריה, הפוליטיקה, התרחשויות ציבוריות או הלכי הרוח האחרים בציבור.

אז למה בכל זאת יש לשים לב?

  1. חשוב להבין, הדברים האמורים נכונים רק לאירועים שמהווים חלק מהמציאות החברתית/היסטורית ולא ליצירה דרמתית בדיונית.
  2. גם במסגרת אירועים שהתרחשו במציאות ואשר הם נחלת הכלל, האופן היצירתי בו הביא אותן לפועל יוצר/עיתונאי/סופר מוגן בזכויות יוצרים, כלומר אם ביצירה החדשה נעשה שימוש באופן המבע היצירתי שנעשה ביצירה המוקדמת הרי שהדבר יהווה פגיעה בזכויות יוצרים.
    לדוגמה – אדפטציה של ספר ביוגרפי על אדם עשוייה בהחלט להוות פגיעה בזכויות היוצרים של כותב הביוגרפיה.
  3. באופן דומה ליכולתנו לכתוב על האירועים כך גם אחרים, כלומר היצירה או לפחות לנושא היצירה החדשה שלנו עשויה להיכתב גם על ידי יוצרים אחרים במקביל, מבלי שאנו מודעים לכך ומבלי שנוכל להתנגד לכך במרבית המקרים.
    כך הסדרה The Borgias שנוצרה על ידי ניל ג'ורדן, והסדרה The Borgias (Faith and Fear) שנוצרה על ידי טום פונטנה, שתיהן עוסקות באותו נושא ובאותם אירועים היסטוריים וככל הנראה גם באותם מקורות היסטוריים להשראה, כל זאת מבלי לפגוע בזכויות יוצרים האחד של השני.
    דוגמה ישראלית אולי פחות מובהקת, מפני שהיא כללית הרבה יותר – הסרט "לבנון" של שמוליק מעוז, הסרט "בופור" של יוסף סידר והסרט "ואלס עם בשיר" של ארי פולמן –  שלושתם עוסקים באירועי מלחמת לבנון הראשונה, אך הסיפורים שסופרו על רקע מלחמת לבנון שונים בתכלית ואין כלל עניין של פגיעה בזכויות יוצרים.
  4. כאשר כותבים על אנשים קיימים, חיים או שאינם חיים, מסתכנים באפשרות שהם או בני משפחתם או אחרים עשויים לתבוע דיבתם רעה. מאוד מומלץ, ולו בכדי למנוע סיבוכים, אי-הבנות ושאר צרות שיכולות ליפול על ההפקה, לפנות אל בעל הזכויות של סיפור החיים אותו אתם מעוניינים לספר ולהגיע אתו להסכמה בדבר עיבוד סיפור חייו.

כרגיל, מדובר בכללי האצבע ולא בייעוץ משפטי.

אתם תמיד מוזמנים להגיע למשרדנו ולדון בעניין הפרטני אתו אתם מתמודדים. קבעו פגישה (בחינם ובאהבה מהסוג המיזנתרופי התסריטאי) והקפה עלינו.

Print Friendly, PDF & Email