עידן חדש מתחיל. ערוץ 2 פוצל ואנחנו נהנים משלושה ערוצי ברודקאסט: קשת, רשת וערוץ עשר שישדרו 21 ימי שידור שבועיים במקום 14.
לכך מתווספים המשדרים הרב ערוציים (פרטנר, סלקום ואחרים) והתוצאה היא חגיגה של תוכן שיש לה  משמעות אדירה לציבור היוצרים ולציבור התסריטאים.

ליאור תמאם - מנכ"ל איגוד התסריטאיםמצד אחד, כעת יידרשו הרבה יותר הפקה והשקעה ביצירות מקור ישראליות, שהרי צריך למלא את לוח השידורים של ערוץ שידור חדש, ושל גופי שידור רב-ערוציים חדשים אשר נדרשים להשקיע בתוכן מקורי ישראלי על מנת לבדל עצמם בכדי למשוך מנויים חדשים. נראה שהשינויים הללו ייצרו הרבה עבודה לעוסקים ביצירה הטלוויזיונית הישראלית.

מצד שני, ערוצי הברודקסט מתפרנסים מפרסומות. עוגת הפרסום תתחלק בין שלושה  ערוצים (12,13,14) במקום בין שניים (22,10) והמשמעות היא שהרווח של כל אחד מהערוצים ירד. נוסף על כך קיים חשש שיחד עם ירידה ברווחי הפרסום תהיה גם ירידה בנאותות ההפקה ופגיעה ביכולתם של יוצרים להתפרנס מיצירתם.

נוסף על כך, המשדרים הרב ערוציים (פרטנר, סלקום ואחרים) לא מחוייבים בתוכן מקורי בדומה להוט וליס – פרטנר אמנם לכאורה משקיעה כספים אך סלקום כבר פועלת שלוש שנים מבלי להשקיע כמעט דבר ביצירה ישראלית מקורית. סלקום היא הפיראט החוקי של הטלוויזיה הישראלית. בדומה לאתרים פיראטיים, סלקום נהנית מפירותיה של היצירה הישראלית המקורית, מרוויחה על גבה כסף, ובאותה הנשימה פוגעת בה ומסרבת לקחת אחריות אמיתית על המשך שגשוגה. אנחנו מקווים שהתנהלות זו תשתנה בקרוב, או שציבור הצרכנים יתעורר ויבין שטלוויזיה ישראלית היא לא רק צינור של תוכן בינלאומי אלא גם, ובעיקר, יצירה ישראלית מקורית וחדשה. בכל מקרה, איגוד התסריטאים בוחן כיצד ניתן לשכנע את סלקום להיות שותפה בשוק התוכן הטלוויזיוני ולא רק לשדוד את תכניו תוך פגיעה במתחרים אשר כן משתתפים ומשקיעים בו.

במצב הנוכחי, אם סלקום תוסיף לצבור לקוחות מבלי להשקיע דבר – ואם יותר לה להמשיך בהתנהלותה מבלי שתוטל עליה החובה להשקיע ביצירה מקורית, הרי שעל מנת לעמוד בתחרות עימה עשויות גם הוט ויס לפגוע בנאותות ההפקה, בסכומים ובזכויות שמוקנות ליוצרים.

עדיין מוקדם, בבוקר הראשון שאחרי הפיצול לדעת מה צופן העתיד. איגוד התסריטאים ימשיך להיות ערני לשינויים בתעריפים המשולמים לתסריטאים/ות בעבור עבודות הפיתוח והכתיבה, וימשיך לשמור על זכויותיהם/ן. לשם כך אנו זקוקים תמיד גם לערנות שלכם/ן – עדכנו אותנו בכל דבר!

Print Friendly, PDF & Email